Mange undrer seg over Fiestas dårlige salg. Årsaken er neppe at den allerede er fire år gammel.

Det er nok heller prisen, som ser ut til å være noe høyere enn de mestselgende konkurrentene. Riktignok får du den rimeligste utgaven med en 60 hesters bensinmotor fra i overkant av 160 000 kroner. Men vår testbil, med en 95 hesters diesel og Titanium utstyr, koster 243 450 kroner. Da er riktignok utstyr som regnsensor, fartsholder, oppvarmet frontrute, mørke bakvinduer og et meget godt musikkanlegg med i prisen, men likevel nærmer prisen seg Ford Focus-nivå.

Ellers er det tommelen opp. Både store og små sitter meget bra i setene, det er lett å finne en god kjørestilling og interiøret ser fancy ut. Baksetet er størst av alle.

På veien gir bilen en sportslig følelse. Styring, giring og understell er kompakt og presist. I den kritiske elgtesten er den forutsigbar og stabil. Det innvendige støynivået kunne kanskje vært lavere, men ingen av testerne oppfatter det som plagsomt.

Fiesta er gjerrigst. Forbruket med dieselmotor oppgis til bare 0,36 liter på mila på blandet kjøring og 95 gram CO2. Du får god hjelp av lettrullende dekk og stopp/start-systemet.