Tidligere har Kia Rio vært ansett som en rimelig, men ganske uspennende bil. Nye Rio har fått nytt utseende, ny innvendig design med bruk av dyrere materialer gir et inntrykk av høy kvalitet.

Setene er meget bra, både store og små finner en god kjørestilling og betjeningen er enkel. Men! Stort minus er det digitale displayet med de røde bokstavene og tall. Det er sikkert billig, og så å si ulesbart. Noe av det samme gjelder for radioen.

Motoren på testbilen, en 1,2 liters bensinmotor på 85 hester, føles litt dau når du tråkker på gassen. Sikkert fordi motor og girutveksling er ”satt opp” for å gi et lavest mulig forbruk og utslipp. Og med 109 gram CO2 per kilometer er dette målet oppnådd. Men den trenger litt turtall for å føles sprek.

Når det gjelder kjøreegenskaper gir Kia mer komfort enn kjøreglede. Den er lettkjørt med presis styring. Fjæringen passer meget godt for norske landeveier.

I vår elgtest avslører den imidlertid en svakhet: Antisladdsystemet slår inn altfor seint. I praksis betyr det at bilen nesten står på tvers før systemet slår inn for å hjelpe. Da kan det være for seint.

Plassen er Rio midt på treet i klassen. I baksetet sitter to voksne fint, men bilen har relativt smale vinduer, noe som begrenser utsikten for barna bak.

Det er liten tvil om at garantien på sju år er en av årsakene til at Kia-salget øker.