Nye 208 er mindre, lettere og billigere enn forgjengeren 207. Prisen på de rimeligste utgavene er kuttet med 20 000–30 000 kroner.

Det betyr at vår testbil, med en supergjerrig, men overraskende sterk 1,4 liters dieselmotor på 68 hester, koster 188 900 kroner. Forbruket oppgis til 0,38 liter på mila på blandet kjøring og CO2-utslippet til bare 98 gram per kilometer. Vekten på bilen er kuttet med 170 kilo. Lettrullende dekk og stopp/start-anlegg bidrar til så lavt forbruk. Dette er den tregeste av de seks testbilene i akselerasjon.

At nye 208 er sju centimeter kortere, merker vi ikke så mye til. Plassen i baksetet er brukbar for to voksne av normal størrelse. To barneseter går fint bak. Bagasjerommet på 285 liter er faktisk litt større enn i 207 og på gjennomsnittet av de seks testbilene.

En mer kompakt og spennende design vil tiltale mange. Innvendig har Peugeot også tatt nye grep. 208 har et uvanlig lite ratt, og instrumentene er plassert slik at du ser dem over rattet. Dermed blir de lettere å lese. Men dette faller ikke i smak hos våre to kvinnelige testere. De kritiserer også at gir- og rattbevegelsene er upresise og at sidestøtten i setene er for dårlig.

Komforten ellers er bra. Støynivået innvendig er lavt, fjæringen mykere enn på flere av de andre bilene. Den er lett å parkere siden oversikten er god og styringen superlett i lave hastigheter. For noen ekstra tusenlapper kan du forresten få et system som lukeparkerer bilen for deg.