Trass i at bilen er eldst i testen – den kom på veien i 2007 – mangler det ikke på superlativer når kvinnene skal beskrive bilen:

– Vi sitter godt, kjørestillingen er fin, kompakt og fin å kjøre med presis styring og girkasse. Den har dessuten god innvendig plass, er høy under taket og oversiktlig, skriver fansen.

Dette er bilen med det største bagasjerommet (315 liter) og den beste beinplassen i baksetet. I tillegg ser det ut til at det spesielle ”Monte Carlo”-utseendet faller i smak hos mange. ”Kjærlighet ved første blikk” er et uttrykk damene bruker.

I unnamanøver er Fabia presis, går raskt igjennom banen uten noen former for skumle utslag. Esp-systemet slår inn relativt tidlig og mykt for å stabilisere retningen når hjulene slipper taket.

En 1,2 liters bensinmotor på 86 hester er direkteinnsprøytet og har en turbo som gir pustehjelp. Det gir et drag på lave turtall som minner om en moderne diesel. Sammenliknet med de mest CO2-gjerrige i testen, må den imidlertid gi tapt; Den slipper ut 121 gram per kilometer og har et blandet forbruk på 0,52 liter på mila.

Kanskje en bagatell: Dette er den eneste av bilene med sidebeskyttelse, noe som kan spare deg for parkeringsbulkene.

202 830 kroner for vår testbil synes som et meget godt kjøp. I rimeligste utgave med en 60 hesters bensinmotor, koster Fabia bare 158 000 kroner. Et knallkjøp.