I Polo har VW kombinert kompakte og sportslige kjøreegenskaper med en høy komfort.

I vår kritiske elgtest ligger bilen usedvanlig godt på veien. Noe av den samme følelsen gir den på svingete landeveier. Samtidig har den et lavt innvendige støynivå. Dårlige veier med små dumper er det understellet takler dårligst.

Et såkalt R-design med større spoiler foran, utbygde kanaler og spesielle felger gir et tøffere utseende. Setene passer oss utmerket og interiøret er meget oversiktlig. Spesielt de digitale instrumentene med hvitt på svart bakgrunn er et eksempel til etterfølgelse.

Denne utgaven av Polo blir dermed drømmebilen i småbilklassen for deg som er på jakt etter mye kjøreglede.

Testbilen får du for 265 000 kroner – omtrent 100 000 kroner mer enn billigste Polo.

En 1,2 liters direkteinnsprøytet bensinmotor på 90 hester med turbo gir et maksimalt dreiemoment alt fra 1600 omdreininger. I praksis vil det si at den føles sterk som en moderne turbodiesel. Sammen med den sjutrinns DSG-girkassa, som gir lynraske girskift, bidrar dette i høy grad til den sportslige kjørefølelsen. Både fra 0–100 og i forbikjøringer er Polo et godt hakk raskere enn de andre.

Baksetet føles trangere i bredden. I tillegg har den en tunnel midt på gulvet som stjeler beinplass.