Audi følger den samme oppskriften for A3 som VW gjør for Golf: Ikke store forandringer på en suksess. Derfor minner A3 om den gamle, og den utvendige designen er litt kjedelig. Men likevel spår vi ny A3-suksess. Det er det flere årsaker til:

Audi A3 har allerede en stor tilhengerskare i Norge. Mange av disse kommer helt sikkert til å kjøpe A3 igjen. Ikke minst fordi de er godt fornøyde med bilholdet sitt. I Motors AutoIndex er Audi-eiere blant de mest fornøyde og mest merkelojale.

MOTOR HAR TESTET tredørsutgaven med en ny 1,4 liters bensinmotor med turbo som i utgangspunktet koster 295 000 kroner med Ambiente-utstyr. Med ekstrautstyr står det 347 840 kroner på prislappen. Biler med tre dører selger tradisjonelt dårlig i Norge. Atkomsten til baksetet er vanskelig og beinplassen mindre enn vi ønsker. Men om kort tid er A3 Sportback med fem dører på plass og koster bare 8000 kroner ekstra. Da får du en bil som er sju centimeter lengre, har større akselavstand, bedre beinplass bak og et bagasjerom på 380 liter – en del større enn både i Mercedes A-klasse og Volvo V40.

Tradisjonelt har en 1,4 liters bensinmotor vært i minste laget for å kunne gi en sportslig kjørefølelse. Slik er det ikke lenger. De 122 turbohestene til Audi er svært effektive og gir omtrent den samme seigdragningen som en moderne dieselmotor på lave turtall. I tillegg mister den ikke futten når turtallet passerer 3000 omdreininger. Det er egentlig ingen grunn til å legge mer penger i en større motor enn dette. Forbruket på blandet kjøring oppgis til 0,52 liter på mila og dermed begynner også dette å nærme seg det en moderne diesel presterer.

Førerplassen er meget god. Det gjelder både setene, instrumenteringen, som er et eksempel til etterfølgelse, og utsikten fra førerplassen. For første gang i denne klassen kan du velge LED hovedlys. Med Audi connect kan du kople bilens navigasjonssystem til Google Earth, slik at du får virkelige bilder av gater og veier opp på navigasjonsskjermen. Kan anbefales.

MEST PRIS SETTER vi på kjøreegenskapene. Få klarer å bygge et understell som gir en så perfekt kombinasjon mellom komfort og kjøreglede. Understellet tar både må og store ujevnheter i veien med glans. Og med et behagelig lavt innvendig støynivå er bilen en opplevelse å kjøre.

FEMDØRS: Når Sportback med fem dører er på plass om kort tid, er også det praktiske i orden.

FORBILDE: Interiøret til Audi er forbilledlid når det gjelder oversikt og brukervennlighet.

LED-LYS: Audi A3 blir den første bilen i klassen som kan leveres med LED hovedlys. Resten av utstyrslisten er like imponerende.

Teknisk beskrivelse

Hjuloppheng: Fjærbein, triangelbruer og hjelperamme foran. Flerstagsoppheng og skrufjærer bak.
Drivverk: Forhjulsdrift. Antispinn og antisladd standard. Sekstrinns manuell girkasse.
Bremser: Ventilerte skivebremser foran, skiver bak. ABS, bremsekraftfordeler og nødbremsassistent er standard.
Styring/svingdiameter: Tannstang med elektrisk servo/10,9 meter.
Dekk: Continental Viking Contact 5 – 225/45 R17.
Lengde/bredde/høyde cm: 424/178/142. Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: 1250/485.
Hengervekt/takvekt kg: 1400/75.
Akselavst./sporvidde cm: 260/154–151.