Da Mercedes introduserte A-klassen i 1998, var det praktiske alfa og omega. I tillegg hadde bilen dobbelt bunn, der planen var å legge elektriske motorer, brenselcelle eller annen framtidsrettet teknologi. Praktisk, men ikke spesielt spennende.

Nå er dette borte. I stedet er A-klasse blitt en bil som henvender seg til de kundene som i dag kjører Audi A3 og BMW 1-serie. En elegant stil der kjøreegenskaper teller mer enn det praktiske. Det er en stor kjøpergruppe av single eller familier på to hvor akkurat dette teller mest.

HOVEDINNTRYKKET ER: Vi sitter godt, men lavt. Utsikten bakover og til siden er dårlig, og instrumenteringen kunne også vært mer lesbar. Bilen har fått elektrisk håndbrekk med betjeningsknappen upraktisk plassert under dashbordet til venstre for rattet. Men interiøret er elegant og gir en følelse av høy kvalitet. Plassen i baksetet er grei for to voksne. Bagasjerommet på 341 liter er relativt lite, men bakseteryggene kan slås ned ved behov.

Den nye bensinmotoren på 122 hester imponerer. En liten turbo sørger for at du får full gassrespons allerede fra 1500 omdreininger og god trekkraft hele veien mot 5000 omdreininger. Dette er den minste og rimeligste motoren som foreløpig leveres i nye A-klasse, men noe mer enn dette trenger du ikke. Samtidig er forbruket kuttet sammenliknet med de ”gamle” bensinmotorene til Mercedes. Vi kjørte bilen fra Årnes til Charlottenberg og tilbake med et forbruk på 0,43 liter på mila. Fabrikken oppgir et blandet forbruk på 0,55.

MERCEDES PÅSTÅR AT nye A-klasse er blitt en ”skikkelig kjøremaskin”. Dette stemmer nok om vi sammenlikner med den gamle A-klassen, men fortsatt er bilen mer på komfortsiden enn på den sportslige. De myke vinterdekkene forsterker nok denne følelsen noe, for i smådumper merker vi at understellet er ganske fast i oppsettet.

Med denne bensinmotoren på 122 hester og manuelt gir, koster vår testbil i utgangspunktet 269 900 kroner pluss registreringsomkostninger og vinterhjul. Da er ikke standardutstyret imponerende. Men listen for ekstrautstyr på disse premiumbilene er full av fristelser og når vi får på AMG-styling, parkeringsassistent, fartsholder, navigasjon, mørke vinduer og bixenonlys er prisen plutselig 358 800 kroner.

ELEGANT: Nye Mercedes A-klasse er blitt betydelig mer sportslig, men mindre praktisk.

IMPONERER: Den nye, lille bensinmotoren gjør inntrykk både når det gjelder ytelse og forbruk.

Teknisk beskrivelse

Hjuloppheng: Fjærbein, hjelperamme, og triangelbruer foran. Flerstagsoppheng med skrufjærer bak.
Drivverk: Forhjulsdrift. Antispinn og antisladd standard. Sekstrinns manuelt gir.
Bremser: Ventilerte skivebremser foran, skiver bak. ABS, bremsekraftfordeler og nødbremsassistent er standard.
Styring/svingdiameter: Tannstang med elektrisk servo/11,0 meter.
Dekk: Nokian Hakkapeliitta R–225/45 R17.
Lengde/bredde/høyde cm: 429/178/143.
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: 1370/565.
Hengervekt/takvekt kg: 1200/100.
Akselavst./sporvidde cm: 270/155–155.