Volvo V40 bærer en tung bør på sine skuldre: Den erstatter både dagens sportslige C30, sedanen S40 og stasjonsvogna V50. Og akkurat Volvos praktiske stasjonsvogner har stått for en stor del av salget i Norge, men bagasjeplassen i nye V40 er en vits sammenliknet med V50. To voksne i baksetet går fint, men 335 liter i bagasjen er ikke mye større enn i en Ford Fiesta. Dette er bilens svakhet.

Ellers har Volvo gjort det meste riktig: Utseendet er stilig og kupeaktig. Førerplassen er super. Vi sitter enda et hakk bedre her enn i de store Volvo-bilene. Et nytt instrumentpanel (ikke standard på de billigste) er meget oversiktlig og logisk og du kan velge tre forskjellige visninger fra ”miljø” til ”sport”. Utstyret er så omfattende at det tar en god stund å gjøre seg kjent med det meste. Vi setter også pris på at Volvo har beholdt et vanlig håndbrekk.

Svingradiusen er litt større enn hos de to konkurrentene vi tester, noe som kan være litt irriterende når du parkerer i trange P-hus, sammen med at utsikten bakover er dårlig. Det store glasstaket i vår testbil gir mye lys i kupeen og oppfattes positivt av barna i baksetet.

I VÅR TESTBIL sitter en D3 dieselmotor på 150 hester. Kombinert med et automatgir som skifter mykt og komfortabel føles bilen sterk og rask. Samtidig gir den mye komfort på langkjøring, godt hjulpet av et lavt innvendig støynivå. Forsøker du deg på aktiv kjøring på svingete veier, oppdager du at bilen krenger noe.

På prislappen står det 475 100 kroner, men da er en utstyrspakke på rundt 100 000 kroner inkludert. Men det er nok den minste dieselmotoren på 115 hester som vil sitte i de fleste biler i Norge. Denne utgaven har ifølge Volvo best drivstofføkonomi i klassen med 0,36 liter på mila og bare 94 gram CO2 per kilometer på blandet kjøring. På norske landeveier vil forbruket normalt ligge noe høyere. Med denne motoren starter V40 på 249 900 kroner i Norge. Det kan synes som en meget god pris. Særlig når den samme bilen koster fra 225 000 i Sverige. Selv om du må plusse på registreringskostnader, vinterhjul og en ekstra dieselvarmer, som er helt nødvendig på alle moderne dieselbiler, får du mye for pengene.

VOLVO VIL KJEMPE om de samme kundene som kjøper Audi A3 eller Mercedes A-klasse. Men aller viktigst for Volvo er å være best på sikkerhet. Derfor er en ny knekollisjonspute, ”Pedestrian detection”, som automatisk bremser for fotgjengere, og en ny fotgjengerpute i bakkant av panseret standard på alle modeller. Ellers kan du få V40 med all verdens sikkerhetsutstyr fra et kamera som leser skiltene langs veien til City Safety som bremser bilen automatisk dersom du er i ferd med å krasje i bilen foran. Dette er den mest intelligente Volvo-en så langt.

LITE: Volvo V40 mangler et skikkelig bagasjerom og vil nok miste noen tradisjonelle kunder på det.

FØRERPLASSEN: Instrumentpanelet er helt nytt og små detaljer som en plass for telefon eller isskrape gjør hverdagen lettere.