Da myndighetene for noen år siden endret nybilavgiftene for å fremme salget av biler med lavt utslipp av klimagassen CO2, skjøt salget av dieselbiler i været. I fjor nådde dieselandelen av nybilsalget 75 prosent.

Nå slår bensinbilene tilbake. Ny teknologi med ladbare hybridløsninger, små motorer med turboteknikk og andre nyvinninger kutter forbruket og gir krefter som en diesel. Samtidig truer kjøreforbud for dieselbiler i de store byene på spesielt forurensete dager for å redusere lokal forurensning med sotpartikler og nitrogendioksid (NO2). Resultatet er at flere velger bensin.

Ford Focus Ecoboost har ingen hybridløsning, men verdens mest moderne bensinmotor. Opel Ampera kan kjøre fem-seks mil på strøm før bensinmotoren starter og hjelper deg videre. Toyota Prius Plug-In går et par mil på strøm før bensinmotoren tar over. De to siste kan lades fra kontakten hjemme og du slipper rekkeviddeangsten som mange føler i en ren elbil.

Felles for de tre er at utslippene av lokalt forurensende gasser knapt er målbare. Under norske kjøreforhold skal det likevel godt gjøre om du oppnår 0,12 og 0,21 liter på mila som Opel og Toyota skryter av. Det holder kanskje at de går billigere enn de fleste andre bilene på veien.