Stylingpakken på vår bil koster 10 400 kroner ekstra, men gir bilen det personlige preget mange er ute etter. Men i denne testen er utseendet underordnet. Det er den nye Ecoboost-motoren som imponerer oss mest.

Den har bare tre sylindrer og et volum på en liter, men yter 125 hester. For det første er den meget stillegående og vibrasjonssvak til en tresylindret motor å være. Når du legger i vei oppdager du at den har nesten samme prestasjoner som en moderne diesel. Maksimalt dreiemoment kommer allerede på 1400 omdreininger. En liten turbo som snurrer med utrolige 240 000 omdreininger i minuttet bidrar til dette med ekstra luft til motoren.

På landeveien knuser du nesten på tomgang. Lavt forbruk og lav motorstøy er fordelen. Når du skal akselerere kan det hende du må ned at gir eller to, men seigdragningen er meget god til en bensinmotor å være. Fabrikken oppgir et snittforbruk på 0,5 liter på mila, mens vi målte 0,55. Store sportsdekk ødelegger en del for forbruket. De gir også unødig mye støy.

Den nye Ecoboost-motoren har tannreim uten skiftintervaller som skal vare bilens levetid. Eksosmanifolden er støpt inn i topplokket og gir rask oppvarming av kjølevannet, slik at du får raskest mulig varme i kupeen.

Vi sitter meget godt i Focus og det er lett å justere kjørestillingen. La gå at interiøret er litt overlesset med knapper og brytere. I Focus finner du en mengde aktivt sikkerhetsutstyr: En radarstyrt fartsholder sørger for å holde konstant avstand til bilen foran deg. Et gult lys i sidespeilet gir informasjon om biler i din blindsone. Bilen bremser automatisk dersom du er i ferd med å kjøre på en bil bakfra. Kjørebanevarsleren gir risting i rattet når du er på vei ut av kjørebanen din og et lite drag i rattet for å få deg på rett kurs igjen. Et kamera i frontruta leser fartsskilt og forbikjøring forbudt-skilt og viser dem på instrumentpanelet. Og mye mer.

På langkjøring er komforten i bilen bra. Når du utfordrer Focus på svingete landeveier presterer den enda bedre. Du får en sportslig følelse bak rattet i denne bilen. Veiholdningen er super og stabiliteten og presisjonen i styring og gir blant de aller beste. Det eneste som overrasker oss er at en bil som er 16 centimeter lenger enn VW Golf, ikke har mer innvendig plass – bortsett fra litt større bagasjerom.