Opel Ampera ble kåret til Årets Bil i Europa i mars, men i Norge har den fått en treg start. På grunn av diverse tekniske oppgraderinger er produksjonen blitt forsinket og den første båten med biler fra USA klappet ikke til kai før i slutten av september. Det betyr at to–tre hundre kunder har måttet vente litt ekstra på bilene sine. Men så vidt vi kan skjønne, har de ventet på noe godt.

Opel Ampera og søstermodellen Chevrolet Volt, har en ny type drivverk: Bilen drives av en elektrisk motor på 150 hester, som får strøm fra ei T-formet batteripakke på 16 kW, bygd inn i bilens bunnplate. Du lader batteriene fulle fra kontakten hjemme på tre-fire timer og da sier fabrikken at du skal kunne kjøre rundt 60 kilometer på bare strøm. Når batteriene nærmer seg tomme starter bensinmotoren på 86 hester og begynner å produsere strøm. Dette stemmer overraskende bra. Vi kjørte på strøm i 56,6 kilometer i by og på landevei med bruk av varmeapparat, radio etc. Med rekkeviddeforlengeren, som Opel kaller bensinmotoren, kan du kjøre rundt 550 kilometer før du må lade eller fylle tanken. Batteriene lades også når du bremser. For mange pendlere betyr det at de kan kjøre elektrisk det meste av uka og deretter ta den samme bilen til hytta på fjellet. Men du får ikke kjøre Ampera i kollektivfeltet, men kan parkere og lade på kommunale elbilplasser.

Prisen hindrer Ampera i å bli en storselger. Rimeligste utgave koster 369 900 kroner, pluss vinterhjul og registreringskostnader. Størrelsen er som Focus, men den er bare registrert for fire, er litt trang for barneseter bak, har et bagasjerom på bare 300 liter, en nyttelast på bare 268 kilo og kan ikke trekke tilhenger.

Det er riktignok billig å ”tanke” strøm sammenliknet med bensin, men likevel skal du kjøre langt på strøm hver dag for å spare inn det du betaler ekstra sammenliknet med en Focus. Ifølge EU-normen skal Ampera bruke bare 0,12 liter og slippe ut 27 gram CO2 på mila når kjøringen også innbefatter bruk av strøm fra batteriene. Dette har vi ikke testet.

Ampera er spennende å kjøre. Den er den klart raskeste i testen med 9,8 sekunder fra 0–100 km/t. Også i forbikjøringer er den raskere enn de fleste andre biler. Årsaken er at elmotoren har et dreiemoment på 370 Newtonmeter og girskiftet er trinnløst. Dette gjør også bilen usedvanlig lettkjørt på landeveien. I kritiske manøvrer, derimot, føles bilen tung (1732 kilo), understyrt og stuper over forhjulene. Vi sitter godt i Ampera, men oversikten bakover er dårlig.