Også i Norge er Toyota Prius blitt et vanlig syn. At store deler av taxi-Norge er i ferd med å bytte til Prius hybrid, viser at både økonomien og driftssikkerheten er inne. Toyota påstår at deres hybrid-eiere er de mest fornøyde av alle kundene. NAFs tekniske avdeling har ikke registrert en eneste Prius-kunde med tekniske problemer.

Prius Plug-in har, som navnet antyder, ladbare batterier. Det betyr at du kan plugge inn i kontakten hjemme, og batteripakken på 4,4 kWh skal ifølge fabrikken kunne ta deg 25 kilometer på strøm. Vi klarte bare 15 kilometer i vår kjøretest. Det tar bare 90 minutter å fullade batteriene. I motsetning til i Opel Ampera hjelper bensinmotoren i Prius til med å drive bilen, samtidig som den fyller strøm på batteriene. Batteriene lades også når du bremser. Du totalt har 136 hester til disposisjon når du har behov for maksimal kraft. Det gir en rask akselerasjon både fra 0–100 og i forbikjøringer.

Også for Prius Plug-in vil nok prisen være et hinder for at den skal bli en storselger. Den koster rundt 45 000 kroner mer enn en vanlig Prius hybrid – den rimeligste fra 329 900 kroner pluss vinterhjul og registreringskostnader. Selv om en full tank med strøm på denne bilen bare koster fire-fem kroner. Har du to mil til jobben og kan kjøre mesteparten av strekningen på strøm, så er det en optimal situasjon. Prius Plug-in får ikke kjøre i kollektivfeltet, men du kan parkere og lade på kommunale elbilplasser.

Prius er på størrelse med Ford Focus, er registrert for fem, har et bagasjerom av grei størrelse, men nyttelast er bare 340 kilo og den kan ikke trekke tilhenger. Ifølge EU-normen skal Prius Plug-in bruke bare 0,21 liter og slippe ut 49 gram CO2 per kilometer.

På landevei er den like lettkjørt som en vanlig Prius. Det er bare å sette den lille girspaken i D og gi gass. Du behøver ikke å ofre hybriddriften en tanke. Den styrer seg selv på den mest økonomiske måten. Støynivået er lavt så lenge du ikke akselererer kraftig.

Setene i Prius er blitt bedre enn tidligere, men fortsatt savner vi muligheten til bedre lengdejustering av rattet. I vår kritiske unnamanøver er bilen understyrt, krenger en god del og ESP-systemet slår inn litt for kraftig og tidlig for å korrigere kursen når grepet er i ferd med å slippe.