Citroën C4 Grand Picasso, Ford S-Max, Opel Zafira, Peugeot 5008, Toyota Verso og VW Touran har alle praktiske egenskaper som gjør dagliglivet enklere for barnefamilier. 

Men det er også større forskjell på disse sjuseterne enn man i utgangspunktet skulle tro. Lengden og dermed plassen i bagasjerommet og i de to bakerste setene varierer. Ford S-Max er 4,87 meter lang, mens VW Touran bare måler 4,40 meter fra støtfanger til støtfanger. Kjørekomforten er forskjellig. Og ikke minst prisen! I laveste utstyrsvariant er Opel Zafira priset fra rundt 289 000 kroner, mens du må betale fra 365 500 for den rimeligste utgaven av Ford S-Max. 

Denne testen gir deg også svar på hvor sikre de enkelte bilene er og hvor godt fornøyd eierne er med bilholdet sitt. 

Sikkerhet
VW Touran ble kollisjonstestet av EuroNCAP allerede i 2003. trass i fem stjerner får den anmerkning for mulige kneskader på føreren og litt høyere belastning i brystet enn ønskelig. Barna i barnestoler er utsatt for relativt store belastninger.
Citroën C4 og Peugeot 5008 er i utgangspunktet den samme bilen og får derfor ganske like resultater. Prestasjonene totalt er meget gode, men begge gir føreren litt høyere nakkebelastninger enn ønskelig, samt litt for høye belastninger i brystet ved sidekollisjon med stolpe.

Både Opel Zafira og Ford S-Max fikk fem stjerner for sikkerheten til de voksne og fire stjerner for sikkerheten til barna, da de ble testet i henholdsvis 2005 og 2006. Zafira får et minus for at beinet til sjåføren slår i rattstammen, mens sjåføren i S-Max har litt høyere belastning i brystet enn ønskelig. 
Toyota Verso fikk fem stjerner og høye poeng for sikkerheten til de voksne i bilen. Den får litt lavere poengsum for sikkerheten til barna i barneseter. Årsaken er at dukken i forovervendt stol, som simulerer en treåring, beveget seg for langt framover i frontkollisjonen. 

Miljø
Alle bilene har dieselmotorer. Disse har i utgangspunktet utslipp av sotpartikler og nitrøse gasser (NOx). Alle har partikkelfilter som tar bort det meste av partiklene. Det pågår likevel en diskusjon om skadeligheten av de mikroskopiske partiklene som slipper igjennom filtrene. 
I utgangspunktet har en dieselmotor litt høyere CO2-utslipp enn en bensinmotor. Men siden forbrenningen er mye mer effektiv vil forbruket, og dermed CO2-utslippet, bli lavt. Best i testen er VW Touran med et utslipp på 130 gram per kilometer, fulgt av Opel Zafira med 139. Deretter kommer Citroën med 149, Peugeot med 145 og Toyota med 146. Dårligst er Ford S-Max med 159.
Når det gjelder oppfyllelse av Euro-kravene til utslipp, er det bare Toyota Verso og nye VW Touran som klarer høyeste Euro 5. De fem andre bilene klarer bare Euro4-kravene. 

Eiererfaringer
I Motors AutoIndex, hvor vi i år har spurt 15 000 bileiere om deres forhold til bilen, forhandleren, verkstedet og den servicen de får der, er Toyota den desiderte vinneren. Eierne er meget fornøyde med både bilen og servicen rundt bilen. For å finne neste merke må vi ned til tiende plass av de 22 bilmerkene som er med i undersøkelsen. Der finner vi VW, som er litt bedre enn gjennomsnittet.
Ford-eiere er litt mindre fornøyde enn gjennomsnittet på en 13. plass. Deretter følger Peugeot på 15., Citroën på 19. og Opel på 20. plass. De sistnevnte har en god jobb å gjøre for å øke kundenes fornøydhet. For Peugeot er det i hvert fall en god begynnelse ved at kundene er godt fornøyde med både forhandleren og servicen på verkstedet. 

Barnestolprøven
Citroën C4 Grand Picasso og Ford S-Max har brukbar plass til tre barnestoler i baksetet.

  • Citroën: Plass til alle tre stolene, men det ble litt trangt mot passasjerstolen foran. Isofix-fester til tre stoler.
  • Ford S-Max har også bredde for tre stoler, men minus for bare to Isofix-fester.
  • Toyota Verso klarer tre stoler med et nødskrik. Det blir trangt både mot passasjersetet foran og mot bakdørene. Isofix-fester til bare to stoler.
  • I Peugeot 5008 gikk setene så vidt inn, men det ble svært trangt i bredden. Pluss for tre Isofix-fester.
  • VW Touran har dårlig plass til stolene både i lengde og bredde, men det går så vidt. Isofix til to seter.
  • Opel Zafira har rett og slett ikke plass til tre stoler i baksetet. Isofix-feste til to stoler. 

Testet i Motor/nr 5/ juli 2010 

Testlag: Ine Jortun, Knut Bjørgen, Tor Magnussen, Svein Ola Hope, Dag Edvardsen og Tom André Nilsen.