Den ser litt spenstigere ut enn sjusetere flest. Eller som en av testerne uttrykte det: Selv om jeg er småbarnspappa, vil jeg jo gjerne tro at det er mulig å finne en bil som er litt tøff. Og da er uten tvil S-Max den bilen som ligger nærmest.

Sportslige kjøreegenskaper
Ford har også valgt å gi bilen ganske sportslige kjøreegenskaper. Vi sitter godt, utstyret er bra, instrumentene er ikke de aller best lesbare, men utsikten er grei, også bakover. På veien er bilen meget stabil, og går supert gjennom vår kritiske unnamanøver. Men samtidig har Ford klart å legge inn en gode del komfort, inkludert et lavt innvendig støynivå.

Stort bagasjerom
S-Max’ lengde gjør den nesten en hel klasse større enn de andre i testen. Selv om det hellende taket stjeler litt plass, er bagasjerommet stort. Med baksetene nedfelt, har du et lasterom med flatt gulv på hele to meter.

Pris
Når det gjelder pris blir imidlertid S-Max klart slått av konkurrentene. Billiste alternativ koster 365 50 kroner, men vår bil med en 140 hesters diesel og en ny dobbeltkløtsj Powershift girkasse, koster 434 300 kroner. Den sterke motoren bidrar godt til en sportslig kjørefølelse. Den nye girkassen med dobbelt kløtsj gir komfort, men skifter en god del tregere enn DSG-girkassen vi er blitt vant til fra VW. Men den har fortsatt fordelen med minimalt effekttap. Likevel er ikke forbruket på blandet kjøring på 0,6 liter på mila veldig bra i dette selskapet.

Hjuloppheng: McPherson fjærbein, triangelbru, stabilisatorstag og hjelperamme foran. Bak: Flerstags-oppheng med skrufjærer. 
Drivverk: Forhjulstrekk. antispinn og antisladd. Sekstrinns Powershift manuell/automatisk girkasse. 
Bremser: Ventilerte skivebremser foran, skiver bak. ABS, bremsekraftfordeler, nødbremsassistent er standard. 
Styring/svingradius: Tannstang med servo/11,6 meter. 
Dekk: Michelin Primacy HP 235/45 R18. 
Lengde/bredde/høyde cm: 487/215/166. 
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: 1690/550. 
Henger/taklast kg: 1800/–. 
Akselavst./sporvidde cm:
 285/158-160.