Mens Citroën tiltrekker kjøpere som ønsker seg en bil som er litt annerledes, vil de fleste kunne trives i 5008. Vi sitter godt i setene og instrumentene er av det tradisjonelle slaget. Det er lett å få oversikten. Ikke minst er den gjennomsiktige skjermen rett foran deg med viktig informasjon om blant annet bilens hastighet, veldig fin. Men fra førerplassen ser du ikke panseret på bilen og det er litt uvant. Da er det nyttig med sensorer i støtfangeren som gir beskjed når du nærmer deg en hindring. Girspaken, som sitter oppe på midtkonsollen, er lett å betjene. Bilen mangler rom til småting. 

Fransk kjørefølelse
Kjørefølelsen i Peugeot 5008 er litt ”fransk”. Den er relativt myk i understellet og gir mye komfort på dårlige veier. På den andre siden blir den ikke riktig så stabil i kritiske manøvrer som Touran og S-Max. Støynivået i kupeen er blant de laveste. 

God plass
Bilens sterkeste side er plassen. I baksetet trives barna veldig godt. De sitter høyt, har fin utsikt og er begeistret for det store glasstaket som gir mye lys. Glasstaket, navigasjon og mye annet utstyr er standard. De små bordene på forseteryggene er også praktisk for ungene. Selv med de tre separate baksetene i fremre stilling er beinplassen god – og bagasjeplassen blir meget stor.

Motoren, en 109 hester turbodiesel på 1,6 liter, er kanskje den som overrasker mest. Noen større motor trenger du ikke i denne bilen. 

Hjuloppheng: Fjærbein, triangelbru, stabilisatorstag og hjelperamme foran. Bak: Stiv aksel, skrufjærer og stabilisatorstag. 
Drivverk: Forhjulsstrekk, antispinn og antisladd. Sekstrinns manuell girkasse. 
Bremser: Ventilerte skivebremser foran, tromler bak. ABS, bremsekraftfordeler er standard. 
Styring/svingradius: Tannstang med elektrisk/hydr. servo/10,6 meter. Dekk: Michelin Primacy HP – 215/50 R17. 
Lengde/bredde/høyde cm: 452/183/168. 
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: 1275/410. 
Henger/taklast kg: 1200/75. 
Akselavst./sporvidde cm: 250/150-150.