Kjøper du en Toyota Verso vet du hva du går til. Selv om utseendet ikke gir deg hjertebank, er den driftssikker som få, praktisk og har god andrehåndsverdi. Det lyder som musikk i ørene på mange norske bilkjøpere. Dessuten er den lettkjørt. Du setter deg inn, vrir på nøkkelen og av sted bærer det. Vi sitter bra, oversikten ut er god, men de midtplasserte instrumentene med oransje skrift på mørk bunn er ikke de mest lettleste. 

God beinplass
Da Toyotas sjefingeniør Masato Katsumata utviklet nye Toyota Verso, reiste han til IKEA for å studere hvordan barnefamilier lastet bilene sine. Så laget han en bil som tilfredsstilte disse kravene. Bagasjerommet på 440 liter med fem seter i bruk er helt greit. Med et håndgrep legges baksetene ned og gulvet blir flatt. Beinplassen i baksetet er bra for voksne. Totallengden på bagasjerommet med alle seter nedfelt er 1,76 meter.

Motor og pris
Billigste utgave av Verso har en 1,6 liters bensinmotor på 132 hester. Den koster fra 304 500 kroner. De fleste velger imidlertid å legge på noen kroner å få en toliters diesel på 126 hester. Den passer meget godt til bilen og gir styrke til å trekke henger, dersom du ha behov for det. Den er dessuten den raskeste av testbilene fra 0–100 km/t. Prisen på vår testbil med denne motoren og Advance-utstyr er 336 900 kroner. Forbruket på 0,56 liter på mila og CO2-utslippet på 146 gram er ikke det aller laveste i klassen.

Myk fjæring
Fjæringen i Verso er overraskende myk. Det gir selvfølgelig mye komfort på landeveien. I kritiske manøvrer krenger bilen. Støyen i kupen er blant de laveste.