De har i tillegg et ungdommelig utseende. De er en halv klasse mindre enn de tradisjonelle SUV-ene med Toyota Rav4 og VW Tiguan i spissen. Det betyr at de er greiere å ha med å gjøre i trange bygater og at de er en halv klasse billigere. Er du bare på jakt etter høy bakkeklaring, enkel inn- og utstigning og høy kjørestilling, kan alle leveres med forhjulstrekk. Da snakker vi om priser fra rundt 250 000 kroner.
Sikkerheten
Mitsubishi ASX er ennå ikke kollisjonstestet av Euro Ncap. ASX har det sikkerhetsutstyret man forventer i en moderne bil. Nissan Qashqai ble kollisjonstestet i 2007 med toppkarakteren fem stjerner. Bilen gir også meget god beskyttelse til barn i barnestoler, konkluderer testen. Minus for dårlig merking av isofix-festene til barnestolene og dårlig varsel til føreren når passasjerputen er avslått. Skoda Yeti fikk fem stjerner og en av de høyeste poengsummene noen gang for beskyttelse både av voksne og barn i 2009.
Eiernes erfaringer
Av 22 bilmerker i Motors AutoIndex, der vi har spurt rundt 10 000 eiere om hvor godt fornøyde de er med bilen, forhandleren og servicen, finner vi Skoda på en fjerdeplass. Eierne mener de får mye bil for pengene. Mitsubishi er på gjennomsnittet i den samme undersøkelsen. Eierne er gjennomsnittlig fornøyd med både bilen og forhandleren men litt over snittet fornøyd med servicen. Nissan ligger et par plasser etter Mitsubishi totalt sett. Nissan-eiere er minst fornøyd med med forhandleren. Likevel en bedring i forhold til året før.
Miljøet
Mitsubishi ASX har det laveste CO2-utslippet med 159 gram per kilometer på blandet kjøring. Én årsak er at bilen har stopp/start-system. Nissan har 163 gram og Skoda Yeti med automatgir har 169 gram. Alle klarer Euro5-normen, som vil si at de har filter som fanger opp det meste av sotpartiklene fra forbrenningen. Nitrøse gasser (NOx) er fortsatt er problem med dieselmotorene.
Nyttig utstyr
Mitsubishi og Skoda har sju kollisjonsputer, Nissan seks. Alle har beltestrammere foran, bremsekraftfordeler, nødbremsassistent, antisladd, fartsholder, pollenfilter, multifunksjonsratt, elektronisk klimaanlegg, aluminiumsfelger og lyktespylere.
Aktive hodestøtter foran og regnsensor: Mitsubishi og Nissan.
Bakkestarthjelp: Skoda og Mitsubishi.
Navigasjon: Mitsubishi.
Alle tre har radio/CD, Mitsubishi ni og Nissan seks høytalere, Skoda åtte høytalere.
Andre detaljer om bilene
Økonomi/garantier | Mitsubishi | Nissan | Skoda |
Hovedservice km | 20 000 | 20 000 | ved behov |
Nybilgar. år/km | 5/100 000 | 3/100 000 | 5/100 000 |
Gar. mot gjennomrusting | 12 | 12 | 12 |
Lakkgaranti | 3 | 3 | 3 |
Plassen | Mitsubishi | Nissan | Skoda |
Takhøyde f/b: | 96/92 | 96/94 | 103/98 |
Bredde bak: | 143 | 138 | 135 |
Beinplass bak: | 73,5 | 75 | 73,5 |
Bagasjerom liter: | 442 | 550 | 400 |
Bagasjerom lengde * | 157/83 | 186/99 | 155/70 |
Bakkeklaring: | 18,0 | 18,0 | 17,0 |
Akselerasjon | 0–100 km/t | 50–80 km/t |
Mitsubishi | 13,4 | 4,2 |
Nissan | 10,9 | 4,4 |
Skoda | 12,6 | 4,3 |
Målt på våt asfalt med bruk av alle bilens elektroniske hjelpemidler.
Forbruk/CO2 | Blandet kjøring l/mil | Utslipp g/km |
Mitsubishi | 0,57 | 159 |
Nissan | 0,62 | 163 |
Skoda | 0,65 | 169 |
Ifølge EU-norm.
Støy i kupeen (dBA) | 80 km/t | akselerasjon |
Mitsubishi | 65 | 72 |
Nissan | 63 | 71 |
Skoda | 63 | 72 |
Målt på våt asfalt ved jevnt 80 km/t og ved 80 km/t på 3.-gir under full akselerasjon. Piggfrie vinterdekk.
Speedometer misvisning | |
Mitsubishi | 76,0 |
Nissan | 74,0 |
Skoda | 74,0 |
Virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t. |
Bremsestrekning fra 80 km/t | |
Mitsubishi | 31,5 |
Nissan | 31,2 |
Skoda | 31,0 |
På våt asfalt med alle bilens elektroniske hjelpemidler i bruk. |