Tradisjonelt er det storebror Outlander som har vært bestselger i Mitsubishi-familien. ASX er en halv klasse mindre – en perfekt størrelse etter at barna har flyttet hjemmefra.

Stort bagasjerom
Bagasjerommet på 442 liter bør holde godt til to voksne. Med ett enkelt håndgrep legger du ned bakseteryggen og får et stort lasterom med flatt gulv. Prisen med firehjulstrekk starter rundt 300 000 kroner, nesten 100 000 kroner billigere enn Outlander. 

Enkel inn- og utstigning
ASX har mange av de samme gode egenskapene: Inn- og utstigningen er enkel. Du sitter høyt og har god oversikt over trafikken. De store utvendige speilene hjelper godt. Vi sitter helt greit på førerplassen og instrumenteringen er god. 

Presis styring
ASX er ikke like presis i styringen og kompakt i understellet som mange personbiler. Men for de fleste bilkjøpere betyr dette lite. Komfort og lettkjørthet teller mer, og her holder ASX absolutt mål. 

God fremkommelighet
Bakkeklaringen på 18 centimeter bidrar sammen med firehjulstrekk til å gjør framkommeligheten god. Firehjulstrekket kopler du inn med en bryter på midtkonsollen. Første innstilling er forhjulsdrift, som gir økonomisk kjøring på sommerføre. Andre innstilling er automatisk firehjulsdrift, der du får hjelp av bakhjulene når forhjulene begynner å spinne. Siste innstilling er låst (permanent) firehjulstrekk. Den fungerer i lav hastighet og skal gi ekstra grep på vanskelig føre. Har du først kjørt deg fast hjelper den ikke mye, så sett inn ”lock” før du tar fatt på den bratteste bakken. 

God motor
Motoren i testbilen er en 1,8 liters på 115 hester. I daglig kjøring duger den bra. Dessuten er den relativt økonomisk, spesielt i såkalt ClearTech-utgave med stopp/start system.

 

Forbruk oppgis til 0,57 liter på blandet kjøring. Trekker du ofte henger eller kjører mye med tungt lass, kan motoren bli i svakeste laget. ASX leveres foreløpig ikke med automatgir. 

Fabrikkdata Mitsubishi ASX
Pris testbil: 1,8 4WD InStyle+ – Kr 349 900,– + reg. omkostning.
Billigste: Kr 242 900,– (1,6 Inform. – 116 hk bensin FWD).
Motor testbil: Fire syl. rekke, turbodiesel/commonrail, alum. topp, 1798 ccm/16 vent. tannreim.
Ytelse: 115 hk/85 kW v. 3750 omdreininger
Moment: 300 Nm v. 2000–2500 omdreininger 
Toppfart/aks. 0–100 km/t:  185 km/t/10,6 sek
Forbruk by/landevei/blandet l/mil: 0,69/0,50/0,57
Tankvolum: 60 liter
CO2-utslipp:  150 g/km blandet kjøring