I fjor var dette Norges fjerde mest solgte bil. Dette var den første bilen basert på konseptet høy bakkeklaring, høy sittestilling og forhjulstrekk. Det ble en liksom-firehjulstrekker til en meget gunstig pris. Norske kjøpere tok imot den med åpne armer. Nå velger stadig flere Qashqai med firehjulstrekk. 

God kjørekomfort
Bilen selger også på god kjørekomfort og det laveste innvendige støynivået av våre testbiler. Vi sitter godt. De nye, lettleste instrumentene er en klar forbedring fra forrige utgave. Det store glasstaket (ekstrautstyr) gir en luftig følelse i kupeen. 

Stor plass i bilen
Er du på jakt etter en bil med god innvendige plass, er Qashqai en god kandidat. Det er den korte femseter-utgaven som konkurrerer direkte med Mitsubishi ASX og Skoda Yeti, men den var ikke tilgjengelig til testen. Vår bil er den litt lengre sjuseter-utgaven. Dermed blir lastelengden også størst. Men også lille Qashqai har det som skal til av plass i baksetet og bagasjerom for å dekke det daglige behovet for en familie med barn. Både de to bakerste og de midterste setene kan enkelt slås ned i gulvet for å gi plass til store gjenstander. Med sju seter er dette den dyreste bilen i testen, men du får femseteren med firehjulstrekk fra rundt 335 000 kroner. 

Dieselmotor
Testbilen har toliters dieselmotor på 150 hester. Det gir krefter både til vanlig landeveiskjøring og til å trekke hengere. Men til tross for at den er størst, kan den bare trekke henger på 1400 kilo. Skoda Yeti trekker til sammenlikning 2000 kilo. Firehjulstrekket er nesten det samme som i Mitsubishi ASX. Det vil si at du kan velge tohjulstrekk, automatisk firehjulstrekk eller 4x4 med låsfunksjon i lavere hastigheter.