”Ei firkantet kasse med stil”. Omtrent slik går det an å beskrive Yeti. Og det er ikke negativt ment. Yeti kan du nesten spasere rett inn i. Og selv om den er litt kortere, gir denne formen den beste innvendige plassen. 

Stort bagasjerom
Bagasjerommet er betydelig høyere enn i de andre. Det skjemmes litt av den ”gammeldagse” bakseteløsningen. Bakseteryggene slås enkelt ned, men for å få flatt gul må hele stolen vippes fram mot forsetene. Det betyr at den totale lastelengden bare blir 1,24 meter. Tar du deg bryet med å ta baksetene ut, får du et meget stort og firkantet lasterom. 

God kjørestilling
I Skoda Yeti finner vi den gode kjørestillingen med en gang. Setene er de beste i testen og instrumenteringen, inkludert radiobetjeningen, er et eksempel til etterfølgelse: Meget oversiktlig. Understellet gir en god kombinasjon mellom stabil og presis veiholdning og komfortabel fjæring. Det er lett å kjenne igjen mye av karakteristikken fra VW Golf. Støyen i kupeen er behagelig lav. 

Dieselmotor
Skoda Yet har en toliters dieselmotor på 140 hester og kan trekke en henger på opptil 2000 kilo. Firehjulstrekket er automatisk med den velprøvde Haldex-koplingen. I vår test i en bratt, glatt bakke, tar den seg omtrent like godt fram som Qashqai og ASX. Yeti har i tillegg en offroadknapp som optimerer firehjulstrekkets prestasjoner både når du kjører bratt oppover og nedover. 

Raskt girskifte
Vår testbil har DSG-girkasse med dobbelt kløtsj, som det er lett å bli glad i. Girskiftet skjer raskt og uten tap av trekkraft, enten automatisk eller manuelt styrt. Den koster noen kroner ekstra, men er verd å vurdere. 

Yeti selger ikke like godt som de to andre testbilene, trolig fordi den er litt dyrere og noen centimeter kortere. For å få en utgave med firehjulstrekk må du godt over 300 000 kroner. Vår testbil koster rett over 400 000 før du får på xenonlys, panorama glasstak og litt annet utstyr.

Fabrikkdata Skoda Yeti
Pris testbil: 2,0 TDI 4x4 DSG Ambition – Kr 400 200,– + reg. omkostning. Billigste: Kr 243 500,– (1,2 TSI– 105 hk bensin).
Motor testbil: Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, alum. topp, 1968 ccm/8 vent. registerreim.
Ytelse: 140 hk/103 kW v. 4200 omdr.
Moment: 320 Nm v. 1750–2500 omdr.
Toppfart/aks. 0–100 km/t: 190 km/t/ 9,9 sek.
Forbruk landevei/by/blandet l/mil: 0,53/0,71/0,65
Tankvolum: 60 liter
CO2-utslipp: 169 g/km