God og riktig spylervæske som tåler frost med god margin, har absolutt med sikkerheten å gjøre. Om spyler- og viskersystemet fryser til, kan du miste sikten i trafikken. Det er også viktig å ha ekstra spylervæske med på tur, eller i det minste fylle opp spylertanken før man drar avgårde. De fleste biler i dag har også lyktespylere, og derved kan man fort tømme spylertanken ganske raskt, om man kjører mye på sørpete veier.

Testet

Enkle fryseprøver NAF har gjort viser at spylervæskene stort sett holder det de er oppgitt til å tåle, men de har forskjellig brukstemperaturer. Våre enkle målinger viser hva de forskjellige tåler, og skal man til kalde strøk, bør man ikke velge de dårligste i vår oversikt.

Vær oppmerksom på teksten ”Hindrer frostskader ned til xx grader”. Krystallisering, og fare for tett spyler, skjer lenge før den tid. Med andre ord blir de ubrukelige ved høyere temperatur, altså færre minusgrader en frysepunktet for væsken.

Tenk også på at det kan ha vært kaldere på natta enn hva gradestokken viser rett før du skal kjøre avgårde om morgenen. Temperaturen og tiningen på spylervæska skjer ikke like fort som lufttemperaturen ute, og er den frosset kreves det ekstra tid for å få den tint opp igjen. Det er nemlig en kjemisk treghet i både fryse- og tineprosessen.

Forsterke spylervæsken

Det er ikke lett å beregne verken temperatur eller blandingsforhold, men et par desiliter, eller en halv liter spylervæske-konsentrat på en 4 liters spylertank kan redusere frysepunktet vesentlig (se tabell under).

Det er også viktig å ha nok væske med på turen.

Har du elbil, kan det være ekstra viktig med sikker spylervæske, da man ikke får hjelp av varmen fra motorrommet til å holde spylersystemet lunkent eller til tining.

Våre målinger

NAF har vurdert ti spylervæsker i handelen, innkjøpt på butikker og bensinstasjoner. Noen ble levert i kanner og noen i poser. Poser er muligens mer miljøvennlige, og tar mindre plass som ”tomgods”.

Til testen brukte vi en fryseboks, og fylte væskene på småflasker og sjekket ved forskjellige temperaturer. På grunn av treghet i fryse- og tineprosessen, ble det en tidkrevende prosess, men vi fant et grenseland på ca. 20 minusgrader, hvor vi lett kunne se forskjellene. Det ”farlige” krystalliseringspunktet oppstod lenge før frysepunktet, hvor væska ble helt stiv. Ved krystallisering går væska over i en grøtform, og da får den problemer med å komme gjennom de små spylerdysene. Men brukstemperaturer er som regel oppgitt i tillegg til selve frysepunktet.

Vår test er ikke vitenskapelig, men gjort for å få en indikasjon på spylervæskenes oppførsel i kulde. Verdiene er ikke vitenskapelige, men basert på flere målinger for å få en indikasjon, men verdiene sier litt om bruksegenskapene.

Resultater:

Merke Temp.:
- 15 C
Temp.:
- 20 C
Oppgitt
Esso Mobil OK Flytende Flytende ned til - 16 grader
NAF-butikken CarWise OK Flytende For temp. ned til - 21 grader
Europris Effekt OK Frossen Hindrer frostskader ned til - 21 grader
Biltema OK Krystallisert For temp. ned til - 18 grader
Clas Ohlsson Blåtind OK Frossen Krystallisering: - 15 grader.
Frysepunkt: - 21 grader
Shell EasyClean OK Krystallisert Nedre bruksområde: - 20 grader
Torshov Bilrekvisita OK Krystallisert Frostsikker ned til - 15 grader
Rema/Rimi Blåtind OK Frossen Krystallisering: - 15 grader
Frysepunkt: - 21 grader
Kiwi Polar OK Frossen Krystallisering: - 15 grader
Frysepunkt: - 21 grader
Statoil OK Krystallisert Krystallisering: - 18 grader
Frysepunkt: - 25 grader

Forsterke spylervæske

Skal du forsterke spylervæsken kan du blande inn konsentrert spylervæske eller isopropanol (teknisk sprit).

Eksempel med konsentrat fra Esso/Mobil som har frysetemperatur på - 65 grader.
Spylervæske + konsentrat = frysetemperatur
3 liter (-21) + 0,5 liter (-65) = - 27 grader
3 liter (-21) + 1 liter (-65) = - 32 grader
2 liter (-21) + 0,5 liter (-65) = - 30 grader
2 liter (-21) + 1 liter (-65) = - 35 grader

Dette er omtrentlige verdier som et utgangspunkt.