Det viser en fersk el-sykkeltest NAF har gjort i samarbeid med svenske Testfakta. White SCE Comp skiller seg ut som klart best i testen. 

Salget av el-sykler øker. De finnes i mange varianter i ulike prisklasser. Testen viser flere svakheter, særlig blant de billigste modellene. Svakt regelverk for godkjenning kan være årsaken til mange av problemene som viser seg i testen.

Svake bremser

Det største problemet med syklene i testen er bremsene. Fire av de åtte klarer ikke EU-standarden for bremser, om man tar utgangspunkt i en totalvekt på 100 kilo.
Skulle man testet syklene mot oppgitt maksimalvekt, det vil si 110 – 130 kg, ville resultatene vært enda dårligere, og en av syklene ville blitt underkjent.

– Bremsene på el-syklene er som på vanlige sykler. På el-sykler som både går raskere og er tyngre, strekker ikke bremsene til, sier testansvarlig Ernst Brust, på laboratoriet Velotech som har utført bremsetestene for NAF og Testfakta.

(Saken fortsetter under bildet)

El-syklene testes grundig for vannbestandighet, og flere av syklene sliter i regnet.

De fleste syklene i testen er utstyrt med fotbrems bak og håndbrems i form av felg- eller trommelbrems framme. Kun to av modellene, White og E-Green, har skivebremser både foran og bak. Dette er også de to beste syklene i testen.

Dårligst bremser har Batavus-sykkelen. Den får underkjent både for fot- og håndbremsen. Importøren i Sverige er usikker på resultatene.
– Vår sykkel er testet i Holland og er godkjent etter gjeldende standard, sier Mats Douhan i Vartex som er forhandler av Batavus-syklene i Sverige.

– Blant el-syklene som har skivebremser ser vi ikke disse problemene like ofte, sier Ernst Brust.

Alle syklene i testen unntagen Bavatus Torino, selges i Norge. Crescent Ella selges i Norge som DBS City Electric. Batavus selges foreløpig ikke her til lands, men er å få kjøpt i Sverige. Alle syklene presenteres her for sammenligningens skyld.

Regler for el-sykler

Reglene for bremser på el-sykler er noe uklare, men i testen har man lagt til grunn at syklene skal være sikre ut fra fart og vekt. De skal være utstyrt med tilfredsstillende bremser og ha lys og refleks.

El-sykler skal dessuten oppfylle en standard i forhold til en maksimal hastighet på 25 km/t. Da skal el-driften slås av.

Off Course City Bike fortsetter å gi kraft over 30 km/t. Da kan den etter lovverket klassifiseres som moped som må registreres, føreren må ha førerkort samt at det er krav om bruk av hjelm. Martin Franzén, som er representant for Off Course, sier til Testfakta at han er overrasket:
– Vi har sett at man med et nytt og fulladet batteri kan komme opp i 27,5 km/t, men det ligger innenfor den tillatte feilmarginen. Vi vil undersøke dette nærmere, sier han.

(Saken fortsetter under bildet)

Batteriene i samtlige sykler er plukket fra hverandre og testet og målt.

Fakta om testen

  • Kjøreegenskaper og bruk
    Laboratoriet vurderte montering av batteri, komfort på styre og sete, mykhet ved start og stopp, stabilitet, displayets funksjon og lesbarhet.
  • Batteriet
    Her ble ladetid og rekkevidde målt under reelle forhold. To testførere på ca. 82 kilo kjørte reell test i testløype så lenge batteriet varte.
    Batteriets ladetid er også en svakhet for flere sykler. Benelli som lover 4,5 timers ladetid bruker over dobbelt så lang tid for å fullade batteriet. Og Off Course, som oppgir en ladetid på 6 timer, bruker 10 timer til full oppladning.
  • Bremser
    Bremsetest ble foretatt i prøverigg på laboratoriet Velotech i Tyskland, etter standard EN 4210. Testene på fram- og bakbremser ble utført både i fuktig og tørr tilstand.
  • Konstruksjon og kvalitet
    Laboratoriet vurderte vanntetthet etter norm IPx5, syklenes makshastighet og totalkvalitet. Syklenes vekt ble også tatt i betraktning.
    Sykkelen fra EcoRide er den eneste uten skivebremser som har akseptable bremser ved totalvekt, dvs sykkel og en person, på 100 kilo.
  • Vanntetthet
    Tre av åtte sykler har problemer i sterkt regnvær. Da laboratoriet ga syklene en dusj som tilsvarer heftig regn, startet ikke motoren på E-Green. På Ecoride-sykkelen kom det en feilmelding på displayet og el-assistansen fungerer ikke som den skulle. Benelli klarte heller ikke vanntesten. Vann kom inn i displayet og satte motoren ut av funksjon. Det må nevnes at syklene som hadde lite vannbestandig elektronikk, fungerte etter at de hadde tørket.

Kjøpetips

Det er store kvalitets-forskjeller i et økende marked for el-sykler. De største forskjellene ligger i bremsene. I hovedsak er skivebremser å foretrekke, men da må man opp i pris. Sykler med trommelbremser er også en svakhet, men de fleste har hjulbrems som går på felgene.

Du må også være oppmerksom på display og elektronikk siden mange ikke tåler kraftig regn. Dette bør man spørre konkret om i butikken hvor man handler.

Batterikapasitet er også viktig. Den setter rammene for hvor langt man kan sykle.
Gjennomsnittlig går de testede syklene 4,5 kilometer per amperetime (Ah). Så med 10 amperetimer kan man sykle om lag 45 kilometer.

Sjekk også øvrig utstyr som lys og betjeninger. Ikke minst  er det viktig å prøvekjøre sykkelen(e) før du kjøper. Det er lettere å ombestemme seg før du har betalt.

Testrunden

Illustrasjonen viser den praktiske testrunden syklene måtte gjennom. Punktene i kartet finner du igjen i høydetabellen til høyre.