– Mange voksne går ikke med refleks, og får firmafilosofi er å lage produkter man vil gå med, men som har en bonuseffekt i refleksen. Vi har vært nøye på å ikke markedsføre Morild-produktene som noe sikkerhetsprodukt. Det skal ikke erstatte refleksen på noe som helst måte. Vi videreutvikler produktene våre hele tiden, og jobber allerede med et nytt design på skjerfene med flere reflekselementer samt flere nye produkter, sier Lisa Østvedt Gustafsson i Morild Norway AS.

Det finnes en økende andel moteprodukter med refleks på markedet, men flere av produktene holder ikke det de lover, viser en test fra NAF.

Morild endrer design

– Våre plagg er ikke ment å erstatte "vanlig" refleks på noen som helst måte, men det er fortsatt liten tvil om at den gangen man har glemt refleks og går hjem i mørket, så er sjansen for å bli sett av bilistene betydelig større om du har på deg et Morild-plagg. Refleksen er et gjennomgangstema for alt vi produserer, og vi jobber kontinuerlig med produktutvikling. For eksempel jobber vi med nye skjerfmodeller hvor det er flere felter med refleks, og hvor trådene er vevd enda tettere. Vi produserer og selger ikke sikkerhetsprodukter, og heller ingen følelse av trygghet, hverken ekte eller falsk. Det vi derimot lager er moteplagg med en bonuseffekt.

Clas Ohlson svarer

Camilla Tully, kommunikasjonsrådgiver i Clas Ohlson mener det er viktig å sette fokus på forskjellen mellom godkjente reflekser og på produkter som har reflekterende felter som tilleggsfunksjon.
– Vi vet at veldig få benytter refleks, selv om de har det liggende hjemme. Derfor benytter vi i større grad reflekterende materialer som tilleggsfunksjon og del av designet på en del av våre produkter. Det er viktig å få frem at mange produkter kun er ment som supplement til godkjente reflekser.