NAF.no

Fiat Panda

Fiat Panda er kollisjonstestet hos Euro NCAP i november 2011. Den får fire av fem stjerner. Et av ankepunktene mot Fiat Pandas sikkerhet er at den beskytter for dårlig mot brystskader ved sidekollisjoner.

Voksenbeskyttelse:
Under frontkollisjonstesten forble kupeen stabil. Målingene fra testdukkene indikerte god beskyttelse av knær og lårben til fører og passasjer, men beskyttelsen viste seg å ikke være like god da rattstammen utgjør en risiko for passasjerer av varierte kroppsfasonger, og dersom de sitter i forskjellige sittestillinger. I sidekollisjonstestene ble bilen testet uten den valgfrie thorax kollisjonsputen, som ikke oppfyller Euro NCAPs monteringskrav. Under sidekollinsjonstesten med barriere viste testdukkenes avlesninger at ribbena hadde fått trykkskader, og beskyttelsen ble definert som marginal på skalaen. De andre områdene av kroppen oppnådde god beskyttelse. I den kraftigere sidekollisjonstesten med stolpe, viste målingene dårlig beskyttelse av bryst-regionen. Setet og hodestøtten ga marginal beskyttelse mot nakkeslengskader under påkjørsel bakfra.

Barn i bilen
Testene ble utført med dukker som representerte barn i alderen 18 mnd og 3 år.
Under frontkollisjonen, satt testdukken som tilsvarer en 3 åring i et fremovervendt barnesete. Framoverbevegelsene på testdukken var moderat, men dukken beveget seg tilbake var hodet blitt vridd mot baksetevinduet, og Fiat ble trukket i poeng. Under sidekollisjonstestene var den 18 måneder dukken godt beskyttet av barnesetet, mens den 3 år gamle testdukken var noe mindre beskyttet da hodet ikke ble like godt dekket av barnesetet. Kollisjonsputen på passasjersiden kan deaktiveres slik at et bakovervendt barnesete kan anvendes foran i bilen. Systemet fylte derimot ikke Euro NCAPs krav. Klare advarsler er gitt i kjøretøyet om farene ved å bruke et bakovervendt barnesete uten å deaktivere kollisjonsputen først.

Fotgjengere
Støtfangeren gitt god beskyttelse for fotgjengeres ben og scoret maksimalt med poeng. Men beskyttelsen gitt av kanten på panseret var overveiende dårlig. De områdene hvor et barn trolig vil bli truffet under en påkjørsel var testresultatene blandet, med noen gode og noen dårlige områder. Men stort sett havnet beskyttelsen innenfor ”marginal” eller ”dårlig” på skalaen. I samme scenario med et voksent menneske ga bilen overveiende dårlig beskyttelse. 

Sikkerhetsutstyr
Elektronisk stabilitetskontroll er tilgjengelig som et alternativ for Fiat Panda, men utstyret møtte ikke EURO NCAPs testkrav for 2011, og ble derfor ikke inkludert i vurderingen. En setebelte-alarm er standard utstyr for fører-, passasjer- og baksetet. En hastighetsbegrensende verktøy er ikke tilgjengelig for Fiat Panda.