Voksenbeskyttelse:
Under frontkollisjonstesten forble kupeen stabil. På tross av at målingene indikerte god beskyttelse av knær og lår hos sjåfør og passasjer, ble strukturer i dashbordet ansett som en risiko for passasjerer av variert størrelse og dersom de sitter i forskjellige sittestillinger. Det var betydelige ødeleggelser på bilen rundt sjåførens ben, hvor metallet var revet opp noen steder. Poeng ble trukket for denne ødeleggelsen, og bilens beskyttelse av sjåførens ben og ankler ble vurdert som dårlig. Under sidekollisjonstesten med barriere oppnådde bilde maksimal poengsum, da alle områder av dukken ble godt beskyttet. I den kraftigere sidekollisjonen med stolpe derimot, viste avlesningene av dukkenes ribben av bilen gir redusert beskyttelse av bryst-regionen under en slik kollisjon. Setet og nakkestøtten ga god beskyttelse mot nakkeslengskader under en påkjørsel bakfra.

Barnebeskyttelse: 
Testene ble utført med dukker som representerte barn i alderen 18 mnd og 3 år. Basert på målingene i de dynamiske testene, scoret EC7 maksimalt antall poeng for beskyttelse av en treåring. Fremover-bevegelsen på dukkene, som begge ble satt i forovervendte barneseter, var moderat. Under sidekollisjonstestene ble begge dukkene beskyttet av barnesetene de var festet til, noe som reduserte sannsynligheten for farlige hodeskader. Kollisjonsputen på passasjersden kan deaktiveres slik at et bakovervendt barnesete kan anvendes foran i bilen. Informasjonen som gis til sjåføren ved deaktivering av kollisjonsputen er derimot ikke tydelig nok. Farene ved å bruke et bakovervendt barnesete foran i bilen uten å deaktivere kollisjonsputen først er tydelig forklart på de språkene hvor bilen blir solgt.

Fotgjengerbeskyttelse: 
Beskyttelsen som gis av støtfangeren til fotgjengers ben ble vurdert som marginal. Fronten på panseret ble ikke tildelt noen poeng, da det ga dårlig beskyttelse på alle de testede områdene. I de fleste områder hvor det er sannsynlig at et barns hode vil treffe under en påkjørsel ga panseret god beskyttelse. Under det samme scenarioet for en voksen person ble beskyttelsen regnet som dårlig.

Sikkerhetsutstyr:
Elektronisk stabilitetskontroll er standard utstyr på EC7, og systemet møtte Euro NCAPs testkrav.  En bilbelte-alarm er standard utstyr for fører-, passasjer- og baksete. EC7 har et manuelt hasighetsbegrensende system som standard utstyr, men systemet oppfyller ikke Euro NCAPs krav.