Voksne passasjerer
Under frontkollisjonstesten forble kupeen stabil. Målingene fra dukkene indikerte god beskyttelse av knær og lår hos sjåfør og passasjer i forsetene. Derimot ble noen strukturer i dashbordet ansett som en risiko for passasjerer av variert størrelse og dersom de sitter i forskjellige sittestillinger, og beskyttelse for kne / lår / bekken kroppen regionen ble vurdert som marginal. Maks poengsum ble gitt til XF under sidekollisjonstesten med barriere, da alle områder av testdukken ble godt beskyttet.  I den kraftigere sidekollisjonstesten med stolpe, indikerte målingene svak beskyttelse av bryst-regionen. Setene og nakkestøttene er noe endret fra bilen som ble testen i 2010. En ny test ble utført, og igjen viste resultatene at XF gir marginal beskyttelse mot nakkeslengskader under en påkjørsel bakfra. 

Barn i bilen
Testene ble utført med dukker som representerte barn i alderen 18 mnd og 3 år. Under frontkollisjonstesten var bevegelsene på den treårige testdukken, som satt i et framovervendt barnesete, moderate. Under sidekollisjonstestene ble begge dukkene godt beskyttet av barnesetene de satt i. Kollisjonsputen på passasjersiden kan ikke deaktiveres slik at et barnesete kan anvendes foran i bilen. Advarsler mot å plassere et barnesete foran i bilen var ikke tydelig nok.  Jaguar har siden testen i 2010 sjekket hvorfor permanente etiketter ikke var plassert i bilen, og har sørget for at forhandlere kan nå levere enheter med permanent festet instruksjoner og informasjon.

Fotgjenger
XF er utstyrt med et aktivt panser. Når sensorer i støtfangeren oppdager at en fotgjenger har blitt truffet, vil en kollisjonspute aktiveres som da løfter panseret unna harde strukturer i motorrommet. Denne ekstra avstanden gir bedrebeskyttelse til en fotgjengers hode. Da bilen ble testet i 2010, var systemet ikke så effektivt som Euro NCAPpåkrevde. Jaguar har siden 2010 gjort forbedringer i systemet og demonstrert til Euro NCAP at systemet fungerer godt for varierte kroppstyper (på fotgjengere), og under flere hastigheter. Av den grunn ble testene utført med systemet i bruk, og resultatene var merkbart bedre. Spesielt var områdene hvor et barns hode vil treffe under en påkjørsel forbedret. De fleste av testene i det området indikerte god hodebeskyttelse. I de områdene hvor hodet til en voksen person vil treffe under en påkjørsel var beskyttelsen hovedsakelig svak, med noen gode områder. Som forrige gang, gir støtfangeren god beskyttelse og scoret maksimalt med poeng, men den fremre kanten av panseret var dårlig og fikk ingen poeng.

Sikkerhetsutstyr
XF har elektronisk stabilitetskontroll som standard utstyr. En bilbelte-alarm som dekker begge forsetene er også standard utstyr i XF. Et manuelt fartsbegrensende system er standard utstyr, men dette oppfyller ikke Euro NCAP krav, og fikk av den grunn ingen poeng.