Voksenbeskyttelse: 
Under frontkollisjonen ble konstruksjonen av førersetet nesten brukket i to, og det var kun stålstangen som kontrollerer justering av setet som holdt det sammen. Skaden startet ved den nedre ankringen av setet, hvor bilbeltet er festet til bilen, og det er trolig at skaden kom av høy trekk-kraft i beltet under testen. Som et resultat av dette, ble ikke testdukken godt nok holdt tilbake av bilbeltet, noe som forårsaket hodeskader da airbagen ikke kunne ta i mot testdukken på en optimal måte, og testdukken traff rattet på bilen med stor kraft. Euro NCAP har blitt informert om at Jeep etterforsker årsaken til sikkerhetssvikten, og har til hensikt å forbedre sete-kontruksjonen. Men de har ingen aktuelle planer om å oppdatere eksisterende kjøretøy. Selv målingene var ellers var gode, ble strukturer i dashbordet ansett som en risiko for skade på knær og lår av passasjerer i forskjellige størrelser og dersom de sitter i andre sittestillinger. Maks poengsum ble oppnådd i sidekollisjonstesten med barriere, men i den kraftigere sidekollisjonstesten med stolpe ble beskyttelsen av bryst-regionen vurdert som marginal. Grand Cherokee har en "aktiv" hodestøtte som registrerer når en kollisjon bakfra har skjedd. Denne fungerer slik at når påkjørselen har skjedd beveger hodestøtten seg framover for å minimere tiden på å stabilisere hodet.  Jeep viste at systemet reagerte under et bredt spekter av alvorlighetsgrader på påkjørselen, og nakkeslengstestene ble derfor utført med systemet i bruk. På tross av dette ble beskyttelsen mot nakkeslengskader under en påkjørsel bakfra vurdert som marginal. 

Barnebeskyttelse: 
Under frontkollisjonen var forover-bevegelsene på den treårige testdukken moderat. Men under tilbakedraget traff dukkens hodet søylekanten på bakdøren, og bilen fikk derfor ingen poeng for beskyttelse av den 3årige dukken i denne testen. Kollisjonsputen på passasjersiden kan ikke deaktiveres, slik at et bakovervendt barnesete kan anvendes foran i bilen. Farene ved å bruke et bakovervendt barnesete i passasjersetet er ikke tydelig merket i bilen.

Fotgjenger
Støtfangeren ga god beskyttelse på alle områder testet og scoret maksimalt med poeng. Den fremre kanten av panseret ga derimot dårlig beskyttelse på alle områder. I nesten alle områder hvor sannsynligheten er høy å treffe et barns hodet under en påkjørsel ga panseret dårlig beskyttelse. Imidlertid var beskyttelsen gitt til en voksen noe blandet, med områder med både god og dårlig beskyttelse.

Sikkerhetssutstyr
Elektronisk stabilitetskontroll er standard utstyr på Grand Cherokee og møtte Euro NCAPs test krav.  Bilbelte-alarm er standart utstyr for fører- og passasjersetet. Et hastighetsbegrensende system er ikke tilgjengelig for Grand Cherokee.