Voksenbeskyttelse:
Under frontkollisjonen forble kupeen stabil. Målingene viste god beskyttelse av knær og lår hos både sjåfør og passasjer. Kia viste at en tilsvarende grad av beskyttelse vil bli gitt for passasjerer av ulike størrelser og dersom de satt i andre sittestillinger. Under sidekollisjonstesten med barriere viste målingene av dukkene at bilen gir god beskyttelse til hele kroppen.  Imidlertid ble noen poeng trukket da det viste seg at bakdøren ikke forble skikkelig lukket under kollisjonen. Under den kraftigere sidekollisjonstesten med stolpe forble alle dørene lukket, og beskyttelsen av sjåføren ble vurdert som tilstrekkelig eller god. Setet og hodestøtten ga god beskyttelse mot nakkeslengskader ved påkjørsel bakfra. 

Barnebeskyttelse: 
Under frontkollisjonen var forover-bevegelsene hos den treårige dukken, som satt i et fremovervendt barnesete, moderat. Under sidekollisjonene ble begge testdukkene godt beskyttet av barnesetene de var fastspent i, noe som reduserer risikoen for farlige hodeskader. Kollisjonsputen på passasjersiden kan deaktiveres, slik at et bakovervendt barnesete kan anvendes foran i bilen. Tydelige informasjon blir gitt til sjåføren om status for kollisjonsputen, og systemet ble belønnet for dette. Farene ved å bruke et bakovervent barnesete uten og deaktivere kollisjonsputen først er tydelige forklart på en ettikett i bilen.

Fotgjengere
Støtfangeren gir god beskyttelse til fotgjengers ben, men den fremste kanten av panseret ga dårlig beskyttelse på alle områder og ble ikke gitt noen poeng. Panseret tilbyr dårlig beskyttelse på de fleste områder hvor sannsynligheten for at en voksen person vil treffe under en påkjørsel. I de områdene hvor et barn mest sannsylig vil treffe var resultatet blandet, med noen områder som ga god beskyttelse og noen områder som var dårlig. 

Sikkerhetsutstyr
Elektronisk stabilitetskontroll er standard utstyr på Rio, og møtte Euro NCAPs test krav. Bilbelte-alarm er standard utstyr for fører-, passasjer- og baksetet. Et manuelt hastighetsbegrensende system er tilgjengelig som et alternativ for Kia Rio, men det oppfylte ikke EURO NCAPs monteringskrav, og ble derfor ikke inkludert i vurderingen i 2011.