Kina satser på sikkerhet

I NAF og EuroNCAPs ferske kollisjonstest viser bilene Geely Emgrand EC7 og MG6, at kinesiske bilprodusenter nå satser mer på sikkerhet.

Selv om de to bilene ikke fikk toppscore i testen, er fire stjerner et stort steg i riktig retning i forhold til tidligere kollisjonstester. Neste gang en kinesisk bil testes, regner vi med at den får toppkarakteren fem stjerner.

Kina setter fokus på sikkerhet
I november i fjor ble den kinesiske bilen Landwind CV9 krasjtestet og fikk det sjeldent dårlige resultatet to stjerner. Testen nå viser at kinesiske bilprodusenter har satset hardt for å forbedre sikkerheten i det året som har gått.

Fjorten biler testet
Totalt ble fjorten biler krasjet denne gangen. I tillegg til de to kinesiske bilene var det fire andre biler som fikk fire stjerner; Fiat Panda, Jeep Grand Cherokee, elbilen Renault Fluence ZE og Jaguar XF. Det er overraskende at Renault Fluence ZE ikke oppnådde fem stjerner slik elbilen Nissan Leaf fikk tidligere i år.  For Renaultens del er sikkerheten både for fotgjengere og de voksne i bilen for dårlig.

Elektronisk stabilitetskontroll
Fiat Panda får trekk fordi bilen ikke har elektronisk stabilitetskontroll som standard. Jeep Grand Cherokee skuffer stort når det gjelder sikkerheten for barn i bilen. I frontkollisjonstesten holdt beltefestet til setet på å brekke i to.

Skuffende av Jaguar XF
Det er skuffende at større europeiske og nordamerikanske bilprodusenter ikke klarer å oppnå toppkarakter. Mest skuffende er nok Jaguar XF som har gjennomgått en facelift siden i fjor. Britene har bare gjort noe med karosseriet og ikke den indre konstruksjonen. De burde gjort begge deler for å bli bedre enn samme test i fjor.

Nye rekorder satt
Resten av bilene i testen fikk toppkarakteren fem stjerner, og også i denne testen ble nye rekorder satt i en deltest. VW Beetle og Subaru XV nådde begge 90 prosent for barnesikkerhet, dette er rekord i denne deltesten.

Airbag
Subaru har også en nyvinning som EuroNCAP har gitt japanerne en pris for, nemlig et automatisk aktiveringssystem for airbagen på passasjersiden foran. Systemet gjør at airbagen løses ut kun når passasjeren har en viss størrelse, noe som minimaliserer risikoen for barn som sitter i passasjersetet foran.

Skjerpede krav i 2012
I 2012 skjerpes kravene i kollisjonstestene. Det skal bli spennende å se om bilprodusentene følger kravene og ekstra spennende blir det å se om kineserne følger den gode trenden innen sikkerhet.