Beskyttelsen av personer i baksetet i ble vurdert som god eller tilfredsstillende for alle kroppens regioner.

I sidekollisjon mot barriere gir bilen god beskyttelse av alle kritiske regioner på kroppen. Selv i den mer alvorlige ”stolpetesten” var beskyttelsen god, og det ble gitt maksimalt med poeng.

Automatisk nødbrems ikke vurdert

Sikkerheten mot nakkesleng er bra for personer framme i bilen, mens personer i baksetet er lite beskyttet.

Bilen har et automatisk nødbremsesystem som alternativt utstyr. Det fungerer i lavere hastigheter, men er ikke kvalifisert for vurdering etter EuroNCAPs krav.

Sikkerheten for barn på et og et halvt år er bra i bakovervendt sete. For større barn på ca. tre år i framovervendt stol er resultatene mindre imponerende, da det oppstod høye belastninger i hals/nakke og i brystet i testen.

Det gis god informasjon om utkopling av kollisjonsputen på passasjersiden framme, og derved poeng.

Sikkerheten for fotgjengere er bra på de fleste områder, men på hver side av frontruta er det liten sikkerhet på grunn av harde vindusstolper.

Hastighetsbegrenser

Bilen har fører-kontrollert hastighetsbegrenser som forventes levert på de fleste biler, og møter Euro NCAPs krav for slike systemer.

I tillegg har bilen et filbyttevarslings-system tilgjengelig som et alternativ og ble belønnet i vurderingen.

Men Mazda 2 har ikke automatisk bremsesystem tilgjengelig.