Sikkerhet for voksne

Bilens kupé holdt seg stabil i frontkollisjon. Avlesningen av testdukkene indikerer at beskyttelsen av knær og lår er god både for sjåfør og passasjer foran. Samme grad av beskyttelse er det for passasjerer og førere med ulik vekt og høyde samt for ulike sitteposisjoner.

De viktigste utdragene fra EuroNCAPs datablader ligger som bilder i bildegalleriet over.

I sidekollisjonstesten scorer Mazda 3 maksimalt med poeng, med god beskyttelse av hele kroppen. I den mer alvorlige sidekollisjonstesten mot stolpe, viser avlesningene fra testdukkenes ribbein at i en slik situasjon er beskyttelsen på grensen av hva det må være. Forsetene og hodestøttene gir god beskyttelse mot nakkeslengskader (whiplash) ved en påkjørsel bakfra.

Sikkerhet for barn
I sidekollisjonstesten holdt begge dukkene (tilsvarende 1 1/2 og 3 år) seg innenfor beskyttelsen på barnestolen, noe som minsker kontakten med bilens interiør.

I sidekollisjonstesten holdt begge dukkene seg innenfor beskyttelsen på barnestolen, noe som minsker risiko for kontakt med bilens interiør. Airbagen på passasjersiden foran kan deaktiveres for at et bakovervendt barnesete kan brukes der. God og riktig informasjon blir gitt til føreren om status av airbagen og systemet ble belønnet av Euro NCAP. I tillegg er det også klar og synlig informasjon om farene ved å bruke bakovervendt barnestol foran uten å koble ut airbagen. Alle typer barneseter som denne bilen er designet for gikk fint å installere og justere i testen, bortsett fra basen til barnesetene fra 0 år + ved instalasjon i det midtre baksete. I dette tilfelle, var det bøylen som beskytter hodet som løftet den i en uegnet stilling.

Beskyttelse av fotgjenger
Støtfangeren fikk maksimalt med poeng for beskyttelse av fotgjengerens ben. Fronten på panseret gav gjennomgående god beskyttelse av fotgjengeren, mens panseret i seg selv gav kun tilstrekkelig beskyttelse. Ved øverste del av panseret og rundt festet av vindusviskerne var beskyttelsen dårlig.

Sikkerhetssystemer
Elektronisk stabilitetskontroll er standardutstyr på Peugeot 308, og møtte Euro NCAPs sine testkrav. I tillegg er varsling for manglende bruk av setebelte både foran og bak i bilen, samt en hastighetsbegrensende applikasjon standardutstyr i denne bilen.