Voksenbeskyttelse: 
Mercedes-Benz B-Class kommer med Mercedes Benz "PRE-SAFE '® system som ekstrautstyr. Under Euro NCAPs front- og sidekollisjonstest, var ikke PRE-SAFE ® systemet aktivert. Under frontkollisjoneb, scoret B-class maks poengsum for beskyttelse av sjåføren, da alle områder på kroppen ble godt beskyttet. For passasjeren var beskyttelsen god på alle områder forutenom ved nedre del av bena, hvor beskyttelsen ble vurdert som tilstrekkelig. Mercedes-Benz viste at tilsvarende god beskyttelse vilogså bli gitt til passasjerer av forskjellige størrelser og dersom de sitter i forskjellige sittestillinger. Under sidekollisjonstesten med barriere, fikk B-Class maks poeng, da alle kroppens områder var godt beskyttet. I den kraftigere sidekollisjonstesten med stolpe, ble beskyttelsen av brystregionen regnet som tilstrekkelig, mens beskyttelsen av resten av kroppen ble vurdert som god. Sete og hødestøtte ga god beskyttelse som nakkeslengskader under påkjørsel bakfra.

Barnebeskyttelse: 
Under frontkollisjonen var forover-bevegelsen på den treårige dukken moderat. Under sidekollisjonstestene var begge testdukkene godt beskyttet av barnesetene de var fastspent i, noe som minsker risikoen for farlige hodeskader. Kollisjonsputen på passasjersiden kan deaktiveres kun når det er et Mercedes Benz barnesete som er i bruk, forutsatt at bilen er utstyrt med CPOD (et system som registrerer hva slags barnesete som er i bruk). Dette systemet møtte ikke Euro NCAPs krav og ble ikke belønnet under testen. Farene ved å bruke et bakovervendt barnesete foran i bilen uten å deaktivere kollisjonsputen først, er tydelig forklart i bilen.

Fotgjengere
Støtfangeren scoret maksimalt poeng, og alle områdene som ble testet ga god beskyttelse til fotgjengers ben. Den fremste delen av panseret ga dårlig beskyttelse, og scoret ingen poeng. De fleste områdene hvor sannsynligheten er stor for at en barns hode vil treffe under en påkjøring, var beskyttelsen god. Beskyttelsen var derimot i all hovedsak dårlig i de områdene hvor et voksent hode vil treffe under en påkjørsel.

Sikkerhetsutstyr
Elektronisk stabilitetskontroll er standard utstyr og møtte Euro NCAPs test krav. Bilbelte-alarm er standard utstyr for fører-, passasjer- og baksetet. Et manuelt hastighetsbegrensende system er tilgjengelig som et alternativ, men dette oppfylte ikke Euro NCAPs monteringskrav, og ble derfor ikke tatt med i årets vurdering.