Voksenbeskyttelse: 
Mercedes C-Class Coupe kommer med Mercedes Benz "PRE-SAFE '® system som ekstrautstyr. Under Euro NCAPs front- og sidekollisjonstest, var ikke PRE-SAFE ® systemet aktivert. Under frontkollisjonen, forble kupeen stabil. Målingene fra testdukkene indikerte at bilen gir god beskyttelse til knær og lår hos både sjåfør og passasjer. Mercedes Benz viste at en tilsvarende grad av beskyttelse vil bli gitt til passasjerer av forskjellige størrelser, og dersom de sitter i forskjellige sittestillinger.På sidekollisjonstesten med barriere scoret C-Class Coupe maks poengsum, da beskyttelsen var god på alle områder. I den kraftigere sidekollisjonstesten med stole ble beskyttelsen av brystregionen definert som tilstrekkelig, mens beskyttelsen av resten av kroppen ble vurdert som god. Bilen har et system som automatisk registrerer når den har blitt påkjørt bakfra, og som da aktiverer hodestøtten slik at den flyttes framover for å gi raskere støtte til passasjerens nakke. Mercedes Benz viste at systemet ville fungere over flere hastigheter og alvorlighetsgrader på påkjørselen. I Euro NCAPs tester ble beskyttelsen gitt av setet og nakkestøtten vurdert som marginal.

Barnebeskyttelse: 
Under frontkollisjonen var framover-bevegelsen på den treårige dukken, som satt i et fremovervendt barnesete, moderat. Under sidekollisjonene ble begge testdukkene godt beskyttet av barnesetene de satt fastspent i, noe som minsker sannsyligheten for farlige hodeskader. Kollisjonsputen på passasjersiden kan deaktiveres kun når det er et Mercedes Benz barnesete som er i bruk, forutsatt at bilen er utstyrt med CPOD (et system som registrerer hva slags barnesete som er i bruk). Systemet oppfylte ikke Euro NCAPs krav og ble ikke belønnet. Kollisjonsputen på passasjersiden kan også deaktiveres av Mercedes Benz forhandlere slik at et bakovervendt barnesete kan anvendes foran i bilen. Farene ved å bruke et bakovervendt barnesete foran i bilen uten å deaktivere kollisjonsputen først er tydelig forklart i bilen.

Fotgjengere:
Støtfangeren scoret maksimalt med poeng for beskyttelse av fotgjengers ben. Men den fremre kanten av panseret ga dårlig beskyttelse. C-klasse Coupe har et aktivt panser. Dette innebærer at panseret har sensorer som registrerer når en fotgjenger har blitt påkjørt, og panseret vil da heve seg for å gi større klaring til harde konstruksjoner under panseret. Mercedes Benz viste at systemet ville fungere godt uavhengig av kroppsbyggning på fotgjenger, og over en rekke hastighetsnivåer. Panseret ble testen med systemet aktivert. På de fleste områdene hvor sannsynligheten er stor at en barns hode vil treffe under en påkjørsel ga panseret god beskyttelse. Under en påkjørsel av en voksen person vil hodet mest sannsynlig treffe overflaten på panseret eller frontruten. I dette tilfelle så gir panseret god beskyttelse, mens frontruten ga dårlig beskyttelse.

Sikkerhetsutstyr:
Elektronisk stabilitetskontroll er standard utstyr og møtte Euro NCAPs test krav. Bilbelte-alarm er standard utstyr for fører-, passasjer- og baksetet. Et manuelt hastighetsbegrensende system er tilgjengelig som et alternativ, men dette oppfylte ikke Euro NCAPs monteringskrav, og ble derfor ikke tatt med i årets vurdering.