Beskyttelse av voksne
Bilens kupé holdt seg stabil i frontkollisjon. Beskyttelsen av knær og lår er god både for sjåfør og passasjer foran. Samme grad av beskyttelse er det for passasjerer og førere med ulik vekt og høyde samt for ulike sitteposisjoner. Testen indikerte en lavere grad av beskyttelse av leggene på førersiden.

De viktigste utdragene fra EuroNCAPs datablader ligger som bilder i bildegalleriet over.

I sidekollisjonstesten scorer Mitsubishi Outlander PHEV maksimalt med poeng og beskyttelsen av hele kroppen er god. I den mer alvorlige sidekollisjonstesten mot stolpe viste testen at beskyttelsen av brystet var marginal. Bilen gir god beskyttelse mot nakkeslengskader (whiplash) ved en påkjørsel bakfra.

Sikkerhet for barn
I krasj med bakovervendt barnesete viser testen at Outlander PHEV får maksimalt med poeng for beskyttelse av et barn på ett og et halvt år. I frontkollisjon med en dukke tilsvarende en treåring, hvor barnesetet peker fremover, var beskyttelsen lav og målingene i brystregionen på dukken indikerte en grei beskyttelse ved nedbremsing.

I sidekollisjonstesten holdt begge dukkene (tilsvarende 1 1/2 og 3 år) seg innenfor beskyttelsen på barnestolen, noe som minsker kontakten med bilens interiør.

Airbagen på passasjersiden foran kan deaktiveres for at et bakovervendt barnesete kan brukes der. God og riktig informasjon blir gitt til føreren om status av airbagen og systemet ble belønnet. I tillegg er det også klar og synlig informasjon om farene ved å bruke bakovervendt barnestol foran uten å koble ut airbagen. Mitsubishi også vil oppdatere brukermanualen for Outlander PHEV, med informasjon om hvilket barnesete som er egnet for de forskjellige sittestillingene. Tidligere biler ville ha fått samme antall stjerner uansett endringer i brukermanualen, da den har liten innflytelse på selve scoren.

Fotgjengersikkerhet
Støtfangeren fikk maksimalt med poeng for beskyttelse av fotgjengere, mens kanten foran på panseret ga dårlig beskyttelse av fotgjengeren og fikk ingen poeng. Overflaten på panseret ga for det meste god eller adekvat beskyttelse av hodet til fotgjengeren, men dårlig beskyttelse langs siden av frontruten.

Sikkerhetssystemer
Elektronisk stabilitetskontroll er standard på Outlander PHEV og møtte Euro NCAPs sine testkrav. Standard er også varsling for manglende bruk av setebelte foran og bak, og bilen tilbys også med hastighetsbegrenser som oppfyller testens krav