Føreren klarer seg også bra i sidekollisjoner. Bilen er meget bra i barrieretest og akseptabel i kollisjon mot stolpe.

De viktigste utdragene fra EuroNCAPs datablader ligger som bilder i bildegalleriet over. Du kan laste ned hele rapporten som PDF (se link)

I nakkeslengtesten viste bilen god beskyttelse av hode og nakke i forsetene. I baksetet var beskyttelsen noe begrenset, da det oppstod en moderat nakkebelastning.

Sikkerhet for barn

Barn i barnestoler klarer seg også bra i testen totalt sett, selv om det var litt høy belastning i nakken på treåringen.

I fotgjengertesten skåret X Trail maksimalt med poeng. Både støtfanger og panser er mykt nok til å begrense skader på bein og hode. Men det er harde soner nederst ved vindusstolpene (A-stolpene).

Smart kamerasystem

X Trail har også et smart kamerabasert system som gjenkjenner fartsgrenseskilt og kan vise informasjonen til sjåføren, som så kan velge å sette ned farten. Dette ble belønnet av EuroNCAP.

X Trail har også automatisk nødbremse-system, men ikke som standard. Men det forventes å bli montert på de fleste biler, og derved gis det poeng for dette.

Et filbyttevarsel-system er også et alternativ og det møter EuroNCAPs krav, men det er ikke vurdert i denne omgang.