Voksenbeskyttelse
Kupeen for passasjerer holdt seg stabil under frontkollisjonstesten. Kollisjonsputen beskytter imidlertid ikke godt nok for førerens hode ved kollisjon. Bilen fikk kritikk av Euro NCAP for dette. Renault ga tilbakemeldinger om at de ville komme med tiltak som skal forbedre førerens sikkerhet. Testen viste videre at strukturer på bilens dashboard representerer fare for knærne og lårene til både fører og passasjer. I sidekollisjonstesten var beskyttelsen mot førerens og passasjerenes brystregion og andre kroppsdeler tilstrekkelig. Stolpetesten viste imidlertid at brystregionen til fører og passasjer er utsatt ved sammenstøt. Hode- og setebeskyttelsen var marginal ved påkjørsel bakfra. 

Barnebeskyttelse
Fluence ZE oppnådde maksimum antall poeng for beskyttelsen av den treårige dukken. Fremover-bevegelsen på dukkene, som begge ble satt i forovervendte barneseter, var moderat. Under sidekollisjonstestene ble begge dukkene beskyttet av barnesetene de var festet til, noe som reduserte sannsynligheten for farlige hodeskader. Kollisjonsputen på passasjersden kan deaktiveres slik at et bakovervendt barnesete kan anvendes foran i bilen.. Farene ved å bruke et bakovervendt barnesete foran i bilen uten å deaktivere kollisjonsputen først er imidlertid tydelig forklart.

Fotgjengere
Panseret har dårlig beskyttelse mot de områder som kan tenkes å treffe hodet til barn og voksne. Frontkanten på panseret hadde også dårlig beskyttelse mot fotgjengerens bein og bekken. Støtfangeren hadde derimot god beksyttelse mot beina til fotgjengerene og oppnådde maks antall poeng.

Sikkerhetsutstyr
Elektronisk stabilitetskontroll er standard utstyr tilfredsstilte Euro NCAPs testkrav. En bilbelte-alarm som dekker begge forsetene er også standard utstyr i Renault Fluence ZE. Bilbelte-alarm er standard utstyr for sjåfør og passasjer. Et hastighetsbegrensende system er valgfri på noen varianter på bilen, men forventes å være standard utstyr for å møte Euro NCAPs krav.