Opel Vivaro får tre stjerner i Euro NCAPs test for 2015

Opel Vivaro, Vauxhall Vivaro og Renault Trafic er den samme bilen. Resultatene er like for de tre modellene.

Ratt og dashbord gir skader

Kupeen forblir stabil etter frontkollisjon, viser testene. På modellene med passasjersetene er kollisjonspute for passasjeren foran standard, men på varebilversjonen er dette ekstrautstyr.

Kollisjonstestene viser marginal beskyttelse for passasjerens bryst. Rattstammen kan gi skader på lårben og knær for føreren, og også deler av interiøret kan gi skader for på både fører og passasjer.

I sidekollisjon scorer bilen maskimalt, med god beskyttelse av alle kroppsdeler. Sidekollisjonspute er ekstrautstyr, og dermed ble ikke bilen testet i sidekollisjon mot stolpe.

Beregninger av setene viser marginal beskyttelse mot nakkesleng i forsetene, og dårlig beskyttelse i baksetene.

God beskyttelse av barn

Beskyttelse av barn på både 18 måneder og tre år er svært god. I frontkollisjon forskjøv det forovervendte setet seg minimalt. I sidekollisjon ble barna godt beskyttet av kupeen. Hvis bilen er utstyrt med kollisjonspute foran, kan denne enkelt slås av.

Dårlig beskyttelse for fotgjengere

Selve støtfangeren er skånsom mot fotgjengeres bein på noen steder ved påkjørsel, men gir marginal beskyttelse andre steder. Panseret gir noe beskyttelse for hodet, men kantene på panseret og A-stolpene gir dårlig eller ingen beskyttelse av fotgjengere.

ESP er standard

Elektronisk stabilitetskontroll er standardutstyr. Setebeltevarsel er kun tilgjengelig for føreren. Hastighetsbegrenser er standardutstyr på modeller med passasjerseter, men tilleggsutstyr på varebilen. Dette er derfor ikke inkludert i poengberegningen.