Det er en stor opptur for bilgiganten etter at modellen Urban Cruiser kom dårlig ut i tilsvarende test i november i fjor, og etter mye oppmerksomhet rundt tilbakekalling av flere modeller. 

Skjerpede krav
Testene er utført av spleiselaget Euro NCAP der NAF er en av deltakerne. I 2010 er kravene ytterligere skjerpet for å få fem stjerner sammenliknet med 2009. For å få fem stjerner er sikkerhetskravet økt for voksnes sikkerhet, barnesikkerhet og fotgjengersikkerhet. 

Kia retter opp svakhet i setebelte
På Kia Venga avslørte testen en svakhet i setebeltet til bilfører. Fire stjerner som bilen har oppnådd i testen forutsetter utbedring av setebeltet.  Kia har tatt affære og utbedret feilen. Totalt er det 2100 biler som har kommet ut på verdensmarkedet med denne feilen. I og med at Kia i Norge begynner å selge bilen denne våren, skal bilene som kommer til Norge ikke ha denne feilen. 

Testresultatene viser at Toyota Verso gir god beskyttelse for fører og passasjer foran. Den gjør det også bra i vanlig sidekollisjonstest, men det oppstod en marginal belastning ved sidekollisjon mot stolpe. Det samme gjelder nakkeslengtesten. 

Citroën Nemo skuffer denne gang. Fører og passasjer er noe utsatt, mest på grunn av ben- og kneskader. Bilen klarte seg bra i sidekollisjonstest, men den trekkes kraftig for beskyttelse mot påkjørsel bakfra. Her fikk bilen kun ett poeng, og det betyr dårlig beskyttelse mot nakkeslengskader. 

Viktig for trafikksikkerheten
NAF bidrar i samarbeid med sine internasjonale søsterorganisasjoner med å gjennomføre og å tilgjengeliggjøre kollisjonstester til norske forbrukere. NAF vil at alle alltid skal kunne reise sikkert, og disse testene er viktige for å opplyse forbrukerne om nye bilers sikkerhet.