Beskyttelse av voksne

Bilens kupé var hel og stabil etter frontkollisjonstesten. Beskyttelsen av knær og lår er god både for sjåfør og passasjer foran. Samme grad av beskyttelse er det for passasjerer og førere med ulik vekt og høyde samt for ulike sitteposisjoner.

De viktigste utdragene fra EuroNCAPs datablader ligger som bilder i bildegalleriet over.

Se de komplette testdataene for Suzuki SX4 fra EuroNCAP her.

I sidekollisjonstesten får SX4 maksimalt med poeng og beskyttelsen er god for alle kroppens deler. Den mer alvorlige sidekollisjonstesten mot stolpe viste at beskyttelsen for bryst og mage var adekvat, mens beskyttelsen av hode og bekken var bra.

Bilen gir god beskyttelse mot nakkeslengskader (whiplash) i testen av kollisjon bakfra.

Sikkerhet for barn

I krasj med bakovervendt barnesete viser testen at Suzuki SX4 får maksimalt med poeng for beskyttelse av et barn på ett og et halvt år. I frontkollisjon med en dukke tilsvarende en treåring, har også barnet god beskyttelse.

I sidekollisjonstesten holdt begge dukkene (tilsvarende 1 1/2 år og 3 år) seg innenfor beskyttelsen på barnestolen. Dette reduserer risikoen for hodeskader til et minimum.

Airbagen ved passasjersetet foran kan kobles ut slik at bakovervendt barnesete også kan brukes der. I tillegg er det også klar og synlig informasjon om farene ved å bruke bakovervendt barnestol foran uten å koble ut airbagen. Dette svarer til EuroNCAPs krav.

Fotgjengersikkerhet

Støtfangeren fikk maksimalt med poeng for beskyttelse av fotgjengerens ben. Men kanten foran på støtfangeren ga ingen poeng fordi den ga dårlig beskyttelse av bekkenet til fotgjengeren. Overflaten på panseret ga for det meste god eller adekvat beskyttelse for hodet til fotgjengeren.

Sikkerhetssystemer

Elektronisk stabilitetskontroll er standard på Suzuki SX4. Standard er også varling for manglende bruk av setebelte både foran og bak i bilen. Fartsholder er standard.