I sidekollisjon mot barriere ga bilen god beskyttelse av alle kritiske områder på kroppen. Selv i den mer alvorlige sidekollisjonstesten mot stolpe var beskyttelsen meget bra, og her fikk bilen maksimalt med poeng.

I nakkeslengtesten ga hodestøttene god beskyttelse både framme og bak.

Vitara har et automatisk nødbremse-system som fungerer ved bykjøring, men det er ikke standard og gir derfor ikke poeng.

Dårligere for treåringer

Sikkerheten for små barn rundt 1,5 år er bra, men beskyttelsen for tre år gamle barn er ikke imponerende med framovervendt barnestol. Kollisjonsputen på passasjersiden kan deaktiveres for å tillate bakovervendt barnesete, og det gis god informasjon til føreren om dette, samt poeng.

Fotgjengersikkerheten er bra for beina, men variert sikkerhet for bekkenområdet.

Selve panseret gir god beskyttelse, mens områdene på hver side av frontvinduet gir noen dårlige resultater.

Hastighetsbegrenser

Vitara har en førerkontrollert hastighetsbegrensnings-system som et alternativ. Det er forventet mye solgt og møter derfor Euro NCAPs krav.

Bilen har også et automatisk nødbremsesystem, tilgjengelig som ekstrautstyr, som fungerer bra ved høyere hastigheter. Et filbyttevarsel-system er ikke tilgjengelig for Vitara.