Kollisjonsputen ”bunnet”, det vil si at den ikke ble tilstrekkelig blåst opp, og hodet kom i kontakt med dashbordet. Tesla har undersøkt saken og funnet feil i programvaren til systemet, og vil rette opp denne feilen i kundebiler.

I sidekollisjon mot barriere klarte bilen seg meget bra, mens i sidekollisjon mot stolpe oppstod en forholdsvis stor belastning i brystet på føreren.

Bra sikring mot nakkesleng

Beskyttelsen mot nakkesleng er god, både for fører og passasjer framme, og for personer i baksetet.

Model S skåret maksimalt med poeng for beskyttelse av både barn på et og et halvt år og for treåring i barnestoler. Treåringen (dummien) satt i bakovervendt stol, som har trolig medvirket til de gode resultatene. Kollisjonsputen på passasjersiden kan deaktiveres via brukermenyen, men informasjon om dette er ikke klart på alle språk, og systemet får derfor ikke poeng for dette.

Aktivt panser sikrer fotgjengere

I fotgjengertesten kommer bilen forholdsvis bra ut grunnet «aktivt» panser, som løfter seg opp for å gi større klaring til harde strukturer i bagasjerommet foran (Tesla har bagasjerom både foran og bak). Totalt sett er beskyttelsen akseptabel (gjennomsnittlig), men det er harde soner på hvert hjørne framme på panseret og ved nedre deler av frontvinduet som gir noe skaderisiko.

Øvrig sikkerhetsutstyr består av bilbeltepåminnelse både for de fremre og bakre setene. Bilen har også et filbyttevarsel-system som møtte Euro NCAPs krav. Model S har dessuten et hastighetsassistanse-system som leser den lokale fartsgrensen og gir varsel hvis fartsgrensen overskrides. Model S er ikke utstyrt med en automatisk nødbremse-system.