Voksenbeskyttelse
Kupeen for passasjerer holdt seg stabil under frontkollisjonstesten. Bilen oppnådde maks antall poeng for passasjerdukken. Bra beskyttelse for knær og lår både for fører og passasjer. VW up! viste at en tilsvarende grad av beskyttelse vil bli gitt for passasjerer av ulike størrelser og dersom de sitter i andre sittestillinger. Under sidekollisjonstesten med barriere viste målingene av dukkene at bilen gir tilstrekkelig beskyttelse til hele kroppen. Under den kraftigere sidekollisjonstesten mot stolpe ble beskyttelsen av sjåføren vurdert som tilstrekkelig eller god. Setet og hodestøtten ga god beskyttelse mot nakkeslengskader ved påkjørsel bakfra. 

Barnebeskyttelse
VW up! får maks antall poeng for beskyttelsen mot dukken som representerer en treåring. Under frontkollisjonen var forover-bevegelsene hos den treårige dukken, som satt i et fremovervendt barnesete, moderat. Under sidekollisjonene ble begge testdukkene godt beskyttet av barnesetene de var fastspent i, noe som reduserer risikoen for farlige hodeskader.Airbagen framme på passasjersiden kan deaktiveres, slik at et bakovervendt barnesete kan anvendes foran i bilen. Tydelige informasjon blir ikke gitt til sjåføren om status for kollisjonsputen, og Vwup! får kritikk fra Euro NCAP for dette. Farene ved å bruke et bakovervent barnesete uten å deaktivere kollisjonsputen først fremgår ikke i bilen.

Fotgjengerbeskyttelse
Støtfangeren gir god beskyttelse til fotgjengers ben, men den fremste kanten av panseret ga dårlig beskyttelse på alle områder og ble ikke gitt noen poeng. Panseret har god beskyttelse på de områder som kan tenkes å treffe et barns hode og blandet beskyttelse mot en voksen fotgjengers hode, noen områder ga god beskyttelse og noen områder som var dårlig. 

Sikkerhetsutstyr
Elektronisk stabilitetskontroll er standard utstyr på VW up!, og møtte Euro NCAPs testkrav. Bilbelte-alarm er standard utstyr for fører-, passasjer- og baksetet. Hastighetsbegrensende system er ikke tilgjengelig i bilen.