Av utseende likner den svært mye på forgjengeren. Men lavere luftinntak i fronten, endrete lykter og skarpere linjer skiller den fra forgjengeren. Det som synes mindre er lengre akselavstand, som gir mer innvendig plass, også bedre takhøyde bak, og et helt nytt interiør. Med tre dører og et bagasjerom på 365 liter er ikke dette noen familiebil.

Midtkonsollen skiller seg også ut, med en multimediekonsoll, hvor man kan justere alt fra radio-/musikk til navigasjon, om man velger GPS?

Bilen leveres med flere motorvarianter, i første omgang med 1,4 TFSI 122 hk bensin, 1,8 TFSI 180 hk bensin, og 2,0 TDI med 150 diesel-hestekrefter. I tillegg kan A3 leveres med quattro (firehjulstrekk). Audi hevder de har klart å få ned forbruket på de fleste motorer på opptil 13 prosent. Motorer med sylinderkutt for å spare ytterligere drivstoff kommer seinere.

EN VESENTLIG NYHET er at motorene har registerreim som ikke skal skiftes etter bestemte intervaller, på linje med bensinmotorer med registerkjede.

Nye A3 vil også tilby en rekke førerassistansesystemer. Xenonlys er ekstrautstyr og LED-hovedlykter kommer seinere.

Personlig likte jeg best 1,4 liter TFSI-motoren, som virket tilstrekkelig og vel så det. Dette er av siste motorteknologi med direkte bensininnsprøytning og turbo. Den har imponerende 200 Nm fra 1400 omdr./min.

Femdørsutgaven Sportback kommer i februar neste år.

Motor har kjørt bilen i Sør-Europa som importørens gjest.