BMW 3-serie er verdens mest solgt luksussedan. Sporty utseende, bakhjulstrekk og vektfordeling 50–50 foran og bak, har vært nøkkelen til suksessen. Den nye bilen følger nøyaktig den samme oppskriften.

Plassen i baksetet har alltid vært et ankepunkt mot bilen. Ti centimeter ekstra i lengden, større akselavstand og ekstra bredde har gjort susen: Det er lettere å komme seg inn og ut av baksetene, takhøyden er bedre og ikke minst beinplassen er større. Men kanskje viktigere: De ekstra centimeterne gjør 3-serien mer elegant.

BAK RATTET FØLES det meste riktig. Vi sitter usedvanlig godt, ikke minst fordi sidestøtten i setene er god og lengden på sitteputa justerbar slik at også langbeinte får støtte under lårene. Interiøret er elegant, med røde sømmer i lærrattet og røde innslag i dashbordet som er designet rundt føreren. Du får nesten følelsen av å kle på deg bilen når du setter deg inn. Det tar riktignok litt tid å sette seg inn i bruken av i-Drive-rattet på midtkonsollen. Det styrer navigasjon, radio, telefon etc.

Foreløpig har jeg kjørt bilen bare på sommerføre. Da gir bakhjulsdriften kun et sportslig bidrag. Bilen ligger usedvanlige godt på veien og trives aller best på svingete landeveier. Motoren i vår bil er en toliters diesel på 163 hester med solid dreiemoment. Prikken over i-en setter det åttetrinns automatgiret med raske, presise, men behagelige girskift, som faktisk bidrar like mye til kjøreglede som til langturskomfort. Støynivået i kupeen er behagelig lavt. Bilen har dessuten et oppgitt forbruk på blandet kjøring på bare 0,41 liter på mila, godt hjulpet av EfficientDynamics utstyr som stopp/start-system. Imponerende for en bil med automatgir.

Bilen vi har kjørt koster fra 408 200 kroner pluss registreringskostnader og noe ekstrautstyr. Vil du bare ha en 3-serie rimeligst mulig, kommer den også med en 116 hesters dieselmotor fra 332 000 kroner.