Diskusjonene rundt utseendet gikk høyt da forrige BMW 5-serie ble lansert i 2003. Noen syntes det var barskt og sportslig, andre syntes det var for firkantet og lite elegant. Den nye 5-serie er bare elegant. Dessuten har den fått lengre akselavstand, mer kjørekomfort og utstyr som du ikke finner hos de argeste konkurrentene Audi A6 og Mercedes E-klasse. 

Potensielt utstyr
Vår 523i koster i utgangspunktet 605 900 kroner med helt greit standardutstyr. Deretter kan du begynne å sette på ekstrautstyr fra ei liste som er usedvanlig lang. Du kan få et system som lukeparkerer bilen for deg. Først måler den luka for på se om den er stor nok. Deretter rygger den bilen inn for deg. Det eneste du gjør er å gi litt gass. Du kan også få bilen med aktiv styring. Det vil si at bakhjulene hjelper til med styringen, slik at du enkelt smyger deg gjennom parkeringshus og stabiliteten i rask svingkjøring blir betydelig bedre. 

Seter
De elektrisk justerbare setene, der ryggen er i to deler som kan justeres hver for seg, gjør det mulig å finne den perfekte sittestillingen. Sitteputa kan også justeres i lengden og sidestøttene i bredden. Hengerfeste (13 000,–), underholdningssystem for baksetene (28 800,–), 19-tommers felger (21 500,–), skinninteriør (22 300,–) svart metalliclakk (10 900,–) og mye mer er puttet inn i vår testbil. Dermed står det 951 890 kroner på prislappen. 

Sikkerhet
Sikkerheten er meget høy for passasjerene. Nå er den også mer skånsom for de myke langs veien. Små kruttladninger i bakkant av panseret fyres av og hever panseret hvis du kjører på en gående. Idet fotgjengeren treffer panseret, vil det ha en fjærende virkning og redusere skadene på personen. 

Mer stabil enn forgjengeren
Fra de første kundene som prøvekjørte den nye 5-serien, var tilbakemeldingene at den er blitt enda mer komfortabel og stabil på veien enn forgjengeren. Unntaket er på smådumpet vei, der de stive runflat-dekkene gir relativt harde slag i bilen. Akselavstanden er økt, noe som gir bedre plass i baksetet. Men slik setene er utformet er det ubehagelig å sitte tre der. Plassen i midten er ikke komfortabel. 

Motor
I vår bil sitter det en treliters bensinmotor på 204 hester som gir mer enn nok krefter for de fleste. Den nye, åttetrinns automatgirkassen (standard) girer nesten uten at du merker det. Dessuten øker den ikke forbruket og CO2-utslippet sammenliknet med en manuell girkasse. 

I juli 2010 kom bilen med en ny dieselmotor på 163 hester. Da startet
prisen på 482 900 kroner. Dette er en meget god pris for alle BMW-elskere, selv om du kan kjøpe en Audi A6 med tilsvarende effekt noen titusen kroner rimeligere. 

I september 2010 kom stasjonsvognutgaven med et pristillegg på 40 000 kroner. Normalt står denne for halvparten av salget.  

Testet i Motor nr 4/2010