På bilutstillingen i Frankfurt i 2009 var Vision en skinnende framtidsdrøm blant BMWs produksjonsbiler. Ingen trodde at den noen gang ville bli å se på veien. Men mottakelsen blant publikum ble så overveldende at BMW-ledelsen nå har bestemt seg for å sette bilen i produksjon. Den omtales som i100 og skal bevise at supre ytelser og grønne verdier ikke behøver å være motsatte poler. 

Motor
Mye av teknikken fra Vision blir overført til i100. Den får en tresylindret dieselmotor eller en firesylindret bensinmotor og en elektrisk motor som driver forhjulene. Dessuten en fullhybrid motor på bakakselen. Nye litium-polymer-batterier bygges inn som en del av bilens struktur. Batteriene vil gi strøm nok til en rekkevidde på opptil 50 kilometer med bykjøring. Batteriene kan lades fra kontakten hjemme i huset ditt. Til sammen vil hybrid-drivverket gi en effekt på noe over 300 hester. 

CO2-utslipp
Det høres kanskje litt puslete ut til å være en såkalt ”superbil”, men faktum er at BMW i100 tar mål av seg til å være like rask på Nürburgring som en Porsche 911 Turbo. BMW i100 skal nemlig bli betydelig lettere enn tradisjonelle sportsbiler. I flere år har BMW jobbet med lettvektsteknologi for å gi den elektriske bybilen Mega City – som kommer på veien i 2013 – lengst mulig rekkevidde. Nå vil BMW bruke denne teknologien i i100. Målet er at den skal gjøre 0–100 km/t på under fem sekunder, samtidig som forbruket på blandet kjøring skal bli 0,4 liter på mila eller lavere. Det betyr i så fall et CO2-utslipp på rundt 100 gram per kilometer. 

Vingedører   
Designstudien Vision har helt spesielle vingedører som gir atkomst til begge seteradene. Om disse blir videreført til den serieproduserte bilen er usikkert. Men BMW ønsker gjerne å sammenlikne prestasjonene til i100 med Mercedes SLS. Den har som kjent de berømte måkeving-dørene. 

Pris
Når BMWs superbil kommer på veien mot slutten av 2012 eller tidlig i 2013, vil prisen trolig være omtrent den samme som Mercedes SLS: Det vil si rundt tre millioner kroner, dersom du kjøper den i Norge. Eller omtrent det halve om du handler i Tyskland. 

BMWs bybil
I 2013 skal BMWs elektriske bybil MegaCity med ny lettvektsteknologi på veien. Bilen blir rundt fire meter lang og har plass til fire. På prosjektstadiet er bilen 350 kilo lettere enn konkurrentene. Da er det tatt i bruk både kullfiber i karosseriet og aluminium i understellet. Men vil det være mulig å serieprodusere dette til en konkurransedyktig pris? I så fall vil bilen få betydelig lenger rekkevidde enn dagens elbiler. Motoren sitter bak og driver bakhjulene.