BMW har rykte for gode kjøreegenskaper, og 3-serien er ikke noe unntak. Den virker kompakt og sportslig, og fungerer meget bra både i styring og hjuloppheng. I tillegg er støynivået er lavt. Førermiljøet får litt trekk for dårlig lesbare digitale skjermer.

Plassen innvendig er bra, men baksetet er formet til to sitteplasser, og derfor blir det ukomfortabelt for tre personer i baksetet.

BMW holder fast ved bakhjulstrekk, noe som normalt er en svakhet på glatt vinterføre. Med mindre vekt over drivhjulene blir framkommeligheten dårligere og risikoen for å få sleng på bilen større. Elektroniske hjelpemidler som antispinn- og antisladdsystem reduserer denne trusselen kraftig.

Motor testet bilen med en 1,8 liters bensinmotor på 115 hester. Den overrasket positivt med trekkraft over et bredt register. Bensinforbruket er oppgitt til 0,73 liter på mila ved blandet kjøring (EU-norm).

Sikkerheten er i toppklasse, med seks kollisjonsputer, antispinn- og antisladdsystem, isofix-barnesetefeste og annet som standard. Men vi savner aktive hodestøtter.

Motors AutoIndex viser at BMW har blant landets mest fornøyde eiere, men når det gjelder servicen på verkstedene er de under gjennomsnittlig tilfreds.

Prisene på BMW er også blitt mer konkurransedyktige i de seinere årene, noe som også gjelder stasjonsvognutgavene. Bruktbilprisene er stabile og bilene holder seg bra i verdi, trass i modellendringer.