Øyvind Jonsgård fra Bærum sier han har bare gode erfaringer med sin Saab 9-5 1,9 TiD 2008-modell.

–Det er en god familiebil. Vi er to om å bruke den, og har nå hatt den i fire år uten spesielle utgifter utenom service. Rett etter at vi kjøpte den i 2008 røk dynamoen og sidespeilene var noe problematiske. Men det fikk vi rettet opp på garantien.

– Dieselmotoren på 150 hestekrefter fungerer også bra, og er økonomisk i drift, rundt 0,7 l/min ved blandet kjøring og ned mot 0,5 på langkjøring. Bilen er nå kjørt 60 000 km.

Valget falt på Saab både på grunn av design, størrelse, sikkerhet og nærhet til Sverige med muligens mye lavere pris på service.

– Dessuten er den god å kjøre, driftssikker, har stor plass både for passasjerer foran og bak, og ikke minst svært god bagasjeplass, sier Øyvind Jonsgård som ikke vil kvitte seg med den med det første.

– Bilene lages jo ikke mer, så jeg slipper å bli fristet til å kjøper nyere Saab. Og det er fortsatt god tilgang på deler og flere verksteder kan utføre både service og annet vedlikehold, sier Jonsgård.

SAAB TAPER VERDI etter konkursen. Nyere 9-5-modeller vil ligge 35 000–45 000 kroner under Volvo V70, ifølge våre priseksempler.

Derved kan vi utpeke Saab til vinner for kjøper, men taper for eier/selger.

Volvo V70 er rake motsetningen, da den holder seg svært godt i verdi. Biladministrasjonsselskapet LeasePlan utpekte nettopp V70 som den mest populære firmabilen (se forrige Motor).

Saab 9-5

Motor testet Saab 9-5 i BioPower-utgave i 2006. Den slo ikke an, da tilgjengeligheten på E85 drivstoff ikke ble særlig utbredt i Norge.

I 2006 kom bilen med 1,9 liters dieselmotor på 150 hestekrefter.

Saab 9-5 SportCombi har en del år på nakken, og ny modell kom først i 2009.

Turbomotoren gjør en god jobb, og bilen føles frisk i frasparket. ESP-systemet slår inn ganske brått og kraftig for å korrigere antydninger til sladd. 

Saab 9-5 SportCombi er en typisk langturbil, med svært god kjørekomfort. Det innvendige støynivå er lavt og sittekomforten gjør at du kan tilbakelegge mange mil uten å bli sliten.

Sikkerheten er i fremste rekke, og bilen oppnådde fem stjerner i EuroNcap i 2003.

I MOTORS AUTOINDEX har Saabs kunder tidligere vært blant de mest fornøyde. Kundene er fortsatt fornøyd med verkstedene, men manglende forhandlernett gjør kundene blitt mindre begeistret totalt sett.

DESIGN: – Jeg liker formen på Saab 9-5, og har ingen bekymringer med å ha den noen år til, sier Øyvind Jonsgård.

FØRERPLASSEN: – Noe av det beste med Saab 9-5 er førermiljøet og god innvendig plass, sier Jonsgård.

PLASS: Plassen i bagesjerommet er stort både på Saab 9-5 og Volvo V70.

Saab 9-5 stasjonsvogn

Vekt/lengde:            1655 kg/484 cm

Motor:                       4 syl. Bensin 2,0 liter

Effekt:                      132-180/110-150 hk/kW, 240-280 Nm v/1800 o./min.

Aks. 0–100 km/t:    12,5 s.

Toppfart:                  205 km/t

Forbruk:                  1,06 l/mil blandet kjøring

CO2-utslipp:            251 g/km blandet kjøring

Volvo V70

I 2007 fikk Volvo V70 store endringer i fronten, men størrelsen forble lik.

Volvo har lenge vært ledende på sikkerhet. Hele Ford-konsernet, inkludert Mazda, Jaguar og Aston Martin, har de siste årene benyttet seg av sikkerhetskunnskapene til Volvos eksperter i Göteborg. Én smart ting Volvo kom med var en ”blindsone-detektor”, som ser og varsler biler som kommer opp på siden av deg når du bytter kjørefelt. I tillegg kom ”Adaptiv cruisekontroll”, med kollisjonsvarsling og bremsehjelp, som holder avstanden til bilen foran og bremser for deg dersom du er uoppmerksom.

Få biler kan måle seg med førermiljøet til Volvo, kanskje Saab 9-5?

Ifølge Motors Autindex er Volvoeiere ganske fornøyd med forhandlerapparatet, men mindre fornøyd med verkstedene.

Volvo V70 2,4D Summum autom.

Vekt/lengde:             1640 kg/472 cm

Motor:                        5 syl. Diesel 2,4 liter

Effekt:                       163/120 hk/kW, 340 Nm v/1750-3750 o./min.

Aks. 0–100 km/t:     10,5 sekunder

Toppfart:                   205 km/t

Forbruk:                    0,83 l/mil blandet kjøring

CO2-utslipp:             219 g/km blandet kjøring

SIKKER: Volvo V70 dufter sikkerhet, topp førermiljø og kjøreegenskapene er på plass.

Bruktbilpriser:

Merke/modell           2011    2010    2009    2008    2007    2006    2005    2004    2003

Volvo V70                 350      330      295      260      225      190      165      145      125

Saab 9-5 stv.            285      250      220      185      150      130      110      90

Differanse                   45        45        40        40        40        35        35        35

Tabellen: Bruktbilprisene (X1000) er et beregnet gjennomsnitt ut fra annonserte markedspriser, både fra privat- og forhandlersalg. Samtidig ser man differansen mellom Saab 9-5 og Volvo V70 i markedet–opp mot 45 000 kroner på de nyeste bruktbilene. Prisene er ikke inkludert registreringsavgift.