Bilkjøperen, en oslokvinne, kom til NAFs teststasjon i Sandvika i Bærum og ba om en kjøpsrådtest. Hun var i tvil. Våget hun å slå til på Toyota-en, en Corolla sedan 1,6 liters bensinutgave, bare to år gammel og med lav kjørelengde?

– Jeg har vært uten bil noen år, og har savnet bil, men jeg har kort vei til jobben så jeg har klart meg bra. Da jeg kom over denne fant jeg mange ting jeg likte. Den virker solid og størrelsen er midt i blinken for meg. Jeg fant meg fort til rette i bilen, og den så ut til være svært pent brukt. Jeg setter også pris på at det er stort bagasjerom, ikke minst med tanke på ferie og andre langturer. Og ikke minst prisen, sier bilkjøperen.

– Jeg har sett at bilen tidligere ble annonsert til 185 000 kroner, jeg skulle få den for 20 000 mindre.

Tester Erik Johnsen gjennomførte Kjøpsrådtesten med kvinnen som bivåner. Johnsen fant ingen feil.

– Jeg har bare positive merknader. Som ekstra pluss på denne bilen finnes det xenonlys, ekstra rustbeskyttelse på skjermkanter og skvettlapper både framme og bak.

– Toyota er som regel et sikkert valg, og denne bilen er helt problemfri. Men den trenger et oljeskift, da det er en stund siden sist. Jeg vil også anbefale en antirustbehandling på bilen om eier skal ha den i mer enn fem år. Hittil har den ikke fått noen skavanker, verken rust eller skader og annet, men siden den er helt ”tørr” under, og det saltes mye her på Østlandet, kan en god antirustbehandling fort doble levetiden på bilen, sier Johnsen.

– Prisen er dessuten veldig gunstig, jeg vil anta at normalprisen på denne ligger minst 20 000 kroner høyere på bruktbilmarkedet. Dessuten er dette et prakteksemplar: Forholdsvis ny og lite kjørt, bare ca. 10 000 km. Altså en bil kjøper kan ha lenge, sier Johnsen videre.

Motors vurderinger:

Da denne utgaven av Corolla Sedan kom i 2005, utmerket den seg med en fin, kompakt design. Sedanbiler har ikke har solgt like bra i denne størrelsen, jamfør Golf sedan som under navnet Jetta selger svært lite i Norge. På veien fungerer både styring og hjuloppheng presist. Støynivået er behagelig lavt i bilen.

Motor prøvekjørte bilen med en toliters dieselmotor, som var mer enn sterk nok. Prøv gjerne også 1,4 liters utgaven med diesel- eller bensinmotor, med henholdsvis 97 og 90 hestekrefter. Alle har elektronisk stabiliseringskontroll.

Plassen er bra, men et lite minus for takhøyden bak for høye personer. Rattet kan reguleres både opp og ned og inn og ut.

Toyota har lenge hatt et kvalitetsstempel med hensyn til driftssikkerhet og et uproblematisk bilhold. Sikkerheten er også ivaretatt. Sedanutgaven oppnådde fem stjerner allerede i 2007.

Toyota-eiere er jevnt over svært fornøyd, både med selve bilen, forhandlerne og ikke minst servicen på verkstedene, ifølge Motors AutoIndex.