Denne utgaven av Jetta kom i 2007, og det kan virke som VW har lagt enda mer sjel i formgivingen enn Toyota på Corolla sedan.

Jetta er konstruert på Golf understell, men er på ingen måte ”bare” en påbygd Golf.

Som i VW-biler ellers fungerer det meste enkelt og greit. På veien oppleves bilen sportslig, med presis styring og gir. Og den kjører eksemplarisk både på svingete veier og på motorvei. Plassen innvendig er bra, men takhøyden bak er noe knapp for folk på over 180 cm høyde. Bagasjerommet er uten konkurranse i sin klasse, med hele 525 liter.

Jetta leveres med mange motorvarianter, 1,6 og 2,0 liters bensinmotorer på 102, 115 og 200 hestekrefters turbo, dessuten 1,9 og 2,0 liters turbodieselmotorer på 105 og 140 hestekrefter. Det mest passende valget er trolig 1,9 turbodiesel med 105 hester, som også er blitt det mest populære.

Sikkerheten står til fem stjerner i kollisjonstest i 2011. Den har mange sikkerhetsdetaljer, som seks kollisjonsputer, hodekollisjonsputer både foran og bak (seinere modeller), aktive hodestøtter framme og beltevarslerkontroll.

Motor Autoindex avslører at VW-eiere er på langt nær så tilfreds med sitt merke som Toyota-eiere. Forhandlerne og verkstedene kunne gjort en mye bedre jobb, mener VW-eiere. Lojaliteten til merket er derimot slitesterk.